Een eigen website? Nergens voor nodig.

Een eigen website? Nergens voor nodig.

Ze klinkt ongeduldig: ‘Ik wil zo graag aan de slag met mijn dienst. Maar ik moet natuurlijk eerst een website hebben, anders weet niemand me te vinden.’

Ik: ‘Ach, welnee, wie zit nou te wachten op je website? Je denkt toch niet echt dat je klanten krijgt met een website? Wat was ook alweer je marketingstijl?’

Betrokken helper en doelgerichte winnaar.’

‘En je dienst?’

‘Ik help zzp-ers een succesvol trainingsprogramma te ontwikkelen. Ik begeleid het proces van begin tot eind. Ook hoe ze het moeten verkopen.’

‘Ken je al wat van die zzp-ers?’

‘Zat. Mijn vrienden, vriendinnen zuchten de hele tijd dat ze graag een ander soort training willen geven. Maar ja, wie zit op ze te wachten? Ze hebben veel ervaring, veel ideeën, maar komen niet verder dan een traditionele training die ze niet weten te verkopen.’

‘Perfect! Daar heb je dus geen website voor nodig. Praat met je vrienden, vriendinnen, help ze. Bied ze een betaalde oplossing voor hun problemen, grote verlangens. Of vraag of ze nog andere zzp-ers kennen voor wie jouw dienst interessant is. Go, get them!’

‘Maar….mensen moeten me toch weten te vinden? Kunnen lezen wat ik doe?
Mijn concurrenten hebben heel mooie websites. Met testimonials, klanten die in een video vertellen hoe geweldig het product is.  Dat moet ik toch ook hebben?’

‘Ik dacht dat je nog niet eens begonnen was met je dienst?’

‘Nou ja, maar toch…ik moet toch te vinden zijn?’

#################################

Wel of niet een website?

websiteIk heb dit gesprek in vele varianten gevoerd. Met wisselende resultaten: de een besloot juist wel een website te maken. De ander haalde opgelucht adem en besloot alleen maar een linkedinprofiel aan te maken. Een derde besloot vooral te gaan bellen en vervolgens via whatsapp of sms haar adresgegevens door te geven.

Allemaal goed. Waar het om gaat is dat je doet waar jij in gelooft, waar je plezier in hebt en wat bij je past.

Na een tijdje kunt je evalueren en waar nodig bijstellen.

Een website heeft verschillende functies

Waarom willen mensen toch zo graag een eigen website? Een reden is natuurlijk dat iedere zichzelf respecterende zelfstandig ondernemer er een lijkt te hebben. Juist: lijkt. Want ik ken best veel zichzelf respecterende zelfstandig ondernemers die zich prima redden zonder eigen website.

En toch is een website niet voor niets zo geliefd. Een website vervult namelijk verschillende functies:

  • mogelijke klanten kunnen online kennis met je maken
  • je kunt je kennis, ideeën, persoonlijkheid etaleren
  • je hebt een digitaal visitekaartje zodat mensen je kunnen vinden
  • je hebt een platform om met je lezers/kijkers van gedachten te wisselen
  • je kunt je diensten/producten online profileren en verkopen

Als je doel is vindbaar te zijn (de eerste drie punten) heb je niet per sé een website nodig. Wat dan wel?

Hoe kun je vindbaar zijn zonder een website?

Dit zijn, volgens mij, de beste alternatieven voor een website:

Als je contact hebt gelegd met een mogelijke klant:

  • visitekaartjehet visitekaartje (met foto, tagline en alle gegevens waar ze je kunnen vinden.)
  • de folder ( zie ook visitekaartje plus probleem klant, jouw oplossing, waarom ze jou moeten hebben, voorbeelden, testimonials)
  • een artikel (info visitekaartje plus een inhoudelijk verhaal over probleem klant, mogelijke oplossingen, inzichten rond het onderwerp, de keuze die jij maakt, waarom jouw keuze helpt het probleem op te lossen)
  • email met handtekening (zie visitekaartje)

Online gevonden worden:
De meeste zelfstandig ondernemers willen online gevonden worden. Begrijpelijk. Een visitekaartje of folder belandt voor je het weet in de papierbak, maar je digitale visitekaartje (de website) blijft altijd beschikbaar en vindbaar.
Toch heb je geen website nodig als digitaal visitekaartje. Je kunt prima gebruik maken van twee grote sociale netwerken:

  • linkedin (richt zich op professionele markt)
  • facebook (en dan de bedrijfspagina)

linkedinfacebook

Zo maak je een linkedinprofiel (infographic)

Aaltje Vincent schrijft het opstellen van een linkedinprofiel netjes voor je uit. (Pdf) Met name geschikt als je wilt solliciteren (in ons geval: nieuwe klanten wilt).

Deze tips kun je gebruiken voor het maken van je facebook bedrijfspagina.

Een uur aan de slag en klaar ben je. Ingewikkelder  is het niet. En je bent wel vindbaar.

En wil je juist wel een website maken?

Misschien geloof je heilig dat je een website moet hebben om vindbaar te zijn. Prima, is ook heel goed te doen. Het internet staat vol met tutorials hoe je makkelijk zelf een wordpresssite kunt maken.

Als je op je website de tekst van de folder, je artikel en je visitekaartje zet ben je al een heel eind verder. Hoewel het nuttig kan zijn nog iets meer over jezelf te vertellen. Lees bijvoorbeeld dit artikel.

Ter bemoediging en vermaak een oude opname van Kooten en de Bie (1975).

Reagerend op de trend in die tijd om altijd maar jezelf te zoeken.

Ach, veel is er niet veranderd 🙂

Hoe dan ook, voor alle marketingactiviteiten geldt:

  • focus op wat je belangrijk vindt
  • doe wat je graag wilt
  • evalueer regelmatig en
  • stel bij waar nodig

Vind je het lastig om keuzes te maken?

Keuzes maken is niet altijd zo makkelijk. Goed focussen ook niet. Met een deskundig iemand overleggen kan dan helpen.

Ik help je graag een stapje verder.

Een half uur sparren levert vaak al veel duidelijkheid op. En  gratis hoor, in het kader van  mijn vriendelijke marketing.

Dit is wat Karin van Kesteren vertelde over een half uur sparren:

Wat ik de moeite waard vond was, hoe je me steeds weer terug bracht bij wat ik al kan, wat bij me past. Eigenlijk wist ik het al, maar jij bracht op een plezierige manier weer terug in mijn actieve bewustzijn. Het had als effect dat in mij de creatieve energie ook weer op gang kwam. Dat helpt mij om me te richten op ideeën die voor mij wel werken. En je bent een plezierige en constructieve gesprekspartner. Dankjewel!

karin

www.karinvankesteren.nl

Reactie plaatsen