'Heel fijn als anderen klanten voor me binnenhalen.' De marketingstrategie van Anja van den Dam

'Heel fijn als anderen klanten voor me binnenhalen.' De marketingstrategie van Anja van den Dam

De marketingstrategie van Anja van den Dam

Veel zelfstandige coaches en trainers zijn niet zo dol op marketing. Ze vinden het spannend, ingewikkeld, niet leuk. Was er maar een manier om een stroom klanten te krijgen zonder dat je er voor de markt op moet! Maar ja, hoe kom je zonder marketing aan klanten? Dat kan toch niet?

Anja van den Dam, loopbaan(wandel)coach lukt dat wel. Zij is een succesvolle zelfstandige (wandel)coach.

Aangezien ik zelfstandige trainers en coaches help klanten te krijgen op een manier die bij hen past, vraag ik Anja of ik haar mag interviewen

Anja zegt ja. Misschien niet zo gek als je bedrijf JAcoaching heet 😊

Anja vanden Dam

Anja van den Dam is loopbaancoach en heeft sinds 2005 haar eigen bedrijf: JAcoaching. Daarvoor werkte ze twintig jaar als journalist. Ze heeft een zesjarige post-HBO opleiding gedaan bij de school voor Zijnsoriëntatie. Ze heeft daar ook een stevig netwerk in.

Niet senang met marketing

‘Als je het met mij over marketing hebt, voel ik me niet senang.

Ik heb bij marketing het idee dat ik vreemden moet overtuigen dat ik goed ben. Daar deins ik toch wat voor terug, dus ik maak die stap naar buiten niet.’

Ze overtuigt geen wildvreemden, doet niet aan marketing. Maar hoe komt ze dan aan klanten?

Om te kijken hoe ze dat doet duiken we eerst in haar levensfilosofie.

Rijkdomsbewustzijn als alternatief voor armoedebewustzijn

‘Ik geloof in rijkdomsbewustzijn als mogelijk alternatief voor armoedebewustzijn. Dit zijn termen uit Zijnsoriëntatie.

Als je leeft in armoedebewustzijn dan ben je gefixeerd op wat je allemaal tekortkomt en nog moet binnenhalen om gelukkig te zijn. Voor je bedrijf bijvoorbeeld: meer klanten, meer inkomsten, beter worden als coach. Het is nooit goed genoeg zoals het is en het gevolg is dat je ontevreden ploetert door het leven. De wereld vormt een bedreiging waar je je tegen wapent en andere coaches zijn je concurrenten.

Als je leeft in rijkdomsbewustzijn dan valt je oog op dat alles er al is en wat er al is. Het is een vriendelijker manier van kijken, die gaat voorbij je ikje. Je voelt je verbonden met andere mensen, de natuur, de wereld om je heen.

Vanuit het rijkdomsbewustzijn zie ik andere  coaches dan ook niet als concurrenten maar als  con-collega’s, je versterkt elkaar in de markt. Ik beweeg  zo ontspannener mee op de golven van het leven.

Ik heb bijvoorbeeld periodes gehad dat ik minder klanten had dan ik zou willen. In plaats van geforceerd ‘op jacht’ te gaan naar nieuwe klanten heb ik nieuwsgierig onderzocht wat maakte dat ik minder klanten had.

Ik heb mijn bedrijf sinds 2005 en heb magere en rijke tijden gekend. In vertrouwen (meestal dan 😊). Soms in lichte paniek, maar dat duurde gelukkig nooit lang.’

Niet gek dus dat Anja vanuit deze levensfilosofie aansluiting zoekt. Zodat ze doet wat ze graag doet en zichzelf niet forceert.

Samenwerken Marketingstrategie Anja van den Dam

Graag samenwerken en aansluiten

‘Ik heb me, toen ik voor mezelf begon, direct aangesloten bij loopbaanbureaus. Bureaus, waarvan de eigenaar zo goed is in marketing en klantenbinding dat er meer vraag komt dan hij of zij aankan. Zo ontstaat er een team van coaches, die zelfstandig blijven.

Ik houd van het collegiale contact, de uitwisseling, intervisie, het gevoel ergens bij te horen terwijl ik mijn eigen toko run. Ik kies alleen voor bureaus met partners die op eenzelfde manier in het leven staan als ik: bewust en gedreven om een hoogstaande kwaliteit te willen leveren.

De eigenaren van die bureaus doen de acquisitie voor mij. Ze kunnen aan anderen vertellen hoe goed ik ben. Heel fijn als zij de klanten voor me binnenhalen. Ik betaal daar graag een fee voor.

Het kost wat, maar dan hoef ik het niet zelf te doen en ik heb collegiaal contact.

Doe alleen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. De rest besteed je uit.

Mijn motto is: besteed uit wat je niet leuk vindt of niet kan. Doe alleen wat je leuk vindt. Waar je goed in bent. Dat is juist de lol van zelfstandige zijn. Ga niet te ver buiten je comfortzone als het niet nodig is.’

Ah, dat sluit heel goed aan bij mijn vriendelijke marketing benadering.

‘Mijn klanten zijn mijn ambassadeurs.’

Anja houdt van haar werk. Ze doet waar ze goed in is en wat ze heel graag doet. Klanten waarderen haar.

Gloedvol praat ze over waarom ze haar werk doet.

‘Mijn missie is om mensen echt in contact met zichzelf te brengen zodat ze in harmonie met zichzelf leven, dan komt de beste versie van je naar boven. Dan heb je zelf een relatief fijn leven en dan bied je ook de omgeving je beste zelf.

Mijn kwaliteit is dat ik mensen echt zie en hoor. Daar worden mensen gelukkig van. Ik heb daarnaast ook veel coachinstrumenten die ik in kan zetten.

Mijn klanten geven me heel goede reviews. En tevreden klanten verwijzen naar me door of geven me een introductie bij een bedrijf.

Je zelf laten zien

‘Ik hou er dan niet van om zichtbaar te zijn naar wildvreemden, maar ik hou wel van samenwerken en delen met collega’s. In de samenwerkingsverbanden waarin ik werk of gewerkt heb, ben ik wel zichtbaar. Nadat ik eerst de kat uit de boom kijk, want zo zit ik toch in elkaar. Maar daarna ga ik los. Als het nodig is neem ik ook het voortouw. Ik hou erg van de ontmoeting.’

Ik ga op jacht en schiet een beer.

En dan weet Anja me volledig te verrassen.

‘En toch…ik zeg dan wel dat ik niet van marketing hou, maar dat is ook weer niet helemaal waar.

Ik vind het leuk als het lukt een klant binnen te halen. Buit binnen te halen. Dat heb ik ook altijd al gehad.

De laatste tijd doe ik ook meer mijn best om zelf klanten te krijgen. Ik zet mijn zinnen op een bepaalde klant en dan probeer ik die binnen te halen.

De jacht geeft me een opgewekt en daadkrachtig gevoel. Ik heb dan echt zin om in actie te komen. Om iets voor elkaar te krijgen.

Ik moet wel op ideeën gebracht worden hoe ik mijn jacht, mijn marketing het beste aan kan pakken. Wat mij helpt is te sparren met iemand die goed is in marketing.’

Rugdekking van tevreden klant

‘Zo dacht ik laatst: ik wil wel meer klanten uit dat bedrijf. Ik had al een tevreden klant, maar wist niet hoe dat verder aan te pakken. Hoe kom ik het bedrijf binnen? Dus toen heb ik gespard met iemand van een bureau met wie ik samenwerk.

Ik heb toen de tevreden klant gevraagd nog eens op te schrijven waarom zij zo blij was met het traject en heb vervolgens HR benaderd. Het voelt dan dat ik rugdekking heb van mijn tevreden klant. Ik heb haar gevraagd om te vertellen waarom ik zo goed ben, dan hoef ik dat zelf niet te doen. Bovendien weet ik dan ook waar ik in mijn mail kan aansluiten, omdat ik weet wat er speelt in het bedrijf.’

Opbrengst: twee nieuwe klanten binnen een paar weken.

Marketingstrategie Anja van den Dam

 De drempel verlagen om naar buiten te gaan

Dus marketing kan wel, als je maar eenmaal de drempel genomen hebt? Niet meer gehinderd wordt door je schroom?

‘Waar het om gaat is de drempel te verlagen om naar buiten te gaan.

De drempel was in het voorbeeld het gesloten bastion: een voor mij onbekend bedrijf. Ik weet niet hoe ik binnen moet komen, ik weet niet hoe het er binnen uit ziet. Maar als ik eenmaal binnen ben vind ik het erg leuk om rond te neuzen en de beer te vinden.

Ik heb die twee kanten in me: dat ik het spannend vind om naar buiten te treden én dat ik het leuk vind om op jacht te gaan.’

De marketingstrategie van Anja van den Dam

  1. Je bent je bewust vanuit welke levensfilosofie je je marketing doet.
  2. Je werk goed doen en zorgen voor reviews van klanten. ‘Klanten zijn mijn beste ambassadeurs’.
  3. Samenwerken met kleine, middelgrote bureaus. Waar met de partners een ‘klik’ is. Met een eigenaar die een kei is in marketing, zodat je weet dat er werk is.
  4. Anderen laten vertellen hoe goed je bent. Zoals door klanten en de eigenaren/acquisiteurs van de bureaus met wie je samenwerkt.
  5. Aanmelden voor platforms om gevonden te worden door mogelijke opdrachtgevers en klanten. Bv wandelcoaches.nl
  6. Delen van kennis en instrumenten met collega-professionals (van de bureaus waar je mee samenwerkt, intervisiegroepen). Daarin ook zichtbaar zijn, af en toe het voortouw nemen.
  7. Als je zelf aan marketing doet, vraag dan een samenwerkingspartner om mee te denken.
  8. Ik ga op jacht en schiet een beer. Met de rugdekking van de aanbeveling van een tevreden klant is het makkelijker om een bedrijf binnen te komen. Contact te leggen met HR en te bespreken waarom het een goed idee kan zijn je als coach in te schakelen.

Je hoeft niet aan marketing te doen om toch een stroom van klanten te krijgen. Sluit je aan bij andere bureaus en platforms.

Belangrijk is dat je je werk goed doet en graag samenwerkt met anderen.

Wat kun jij nu doen? 8 tips.

Als je denkt dat je niet van marketing houdt, maar wel klanten wilt, kun je gebruik maken van de marketingstrategie van Anja. Dit zijn mijn 8 tips:

  1. Realiseer je wat voor jou belangrijke waarden zijn in het leven. Waarden die je ook in je marketing wil toepassen.
  2. Zorg dat je van je klanten een evaluatie krijgt. Maak er een testimonial van. Natuurlijk altijd eerst voorleggen aan je klant.
  3. Check nog eens of je werk doet waar je van houdt en waar je goed in bent.
  4. Zoek op internet naar platforms waar jij je bij aan kunt sluiten. Vraag collega’s naar hun ervaringen.
  5. Onderzoek met wat voor soort bedrijven je eventueel zou kunnen samenwerken, voor kunt freelancen. Je kunt voor jezelf al 2-3 belangrijke criteria opstellen die het zoeken vergemakkelijken.
  6. Voer gesprekken met mogelijke samenwerkingspartners.
  7. Onderzoek je eigen drempels, schroom, weerstand als het gaat om marketing. (Oké, misschien is het handig dat met een coach te doen.)
  8. Geloof jezelf niet zomaar dat je marketing niet leuk of moeilijk vindt. Zoek naar voorbeelden dat je wel met succes ‘op jacht’ bent geweest. Trouwens: ik heb hier een artikel voor je klaar staan over vriendelijke marketing en jagen op een prooi.

Je eigen marketingstrategie achterhalen?

  1. twijfel je wat voor jou de beste marketingstrategie is? Neem dan even contact met me op.
    Dat kan je zomaar nieuwe inzichten opleveren, of je net dat duwtje in de rug geven om te doen wat je al bedacht had.
    En we kunnen bespreken of een coachingstraject wat voor je is. Altijd goed je te ontmoeten.
  2. Heb je zelf ook een marketingstrategie die goed werkt en vriendelijk voor jezelf is? En wil je je door mij laten interviewen? Neem dan ook contact met me op.
  3. Zet vooral ook je eigen ideeën en inzichten in een reactie onder dit bericht.

Anneke Dekkers vriendelijke marketing

Reactie plaatsen