Homepage: de drie belangrijkste vragen
Mijn eerste neiging is altijd om iets eigens toe te voegen aan zo’n huisje. De stoelen net wat anders te zetten. Boeken op tafel te leggen. Gauw wat rommel maken. Alles om maar te zorgen dat het een beetje thuis voelt.
Thuis op je website
De homepage is de belangrijkste pagina van je website. Niet alleen omdat het vaak de meest bezochte pagina is, maar ook omdat het een eerste indruk van jou en je diensten geeft: je huis.
Als het goed is geeft je homepage je visie weer op wie je wilt zijn, hoe je wilt overkomen, wat voor klanten je wilt, wat je te bieden hebt. Dat kan met behulp van tekst, maar ook via vorm, kleur, beelden.
Je visie voorkomt dat je homepage standaard vakantiehuisje wordt, inwisselbaar met alle andere vakantiehuisjes op het park.
Maar hoe zorg je dat je homepage echt een ‘thuis’ wordt?
Door de volgende drie vragen te stellen kun je je homepage van een eigen karakter voorzien, er echt jouw ‘thuis’ van maken.
Drie vragen die je jezelf stelt om van je homepage een ‘thuis’te maken
Vraag 1: Hoe wil ik dat de bezoeker zich voelt bij het bekijken van mijn homepage?
Ja, we hebben het over voelen. Als zelfstandig professional wil je via je homepage een bepaald gevoel bij je bezoeker oproepen. Een gevoel dat past bij jou, de dienst, product.
Laten we er eens een voorbeeld bij pakken.
We starten met de volgende uitgangssituatie:
Een zelfstandig professional die een coachingstraject aanbiedt voor mensen met een burnout.
Alhankelijk van de persoon van de profeseeional en de visie op het vak en de specifieke aard van het coachingstraject kun je verschillende gevoelens op willen roepen.
Coach 1: Ontmoet Carolien
Carolien wil graag geïnteresseerde bezoekers, die zich kalm en rustig voelen.
Coach 2: Hier is Fared
Fared wil dat de bezoekers van zijn homepage zich erkend voelen in hun lastige situatie. Hij wil ze een warm en betrokken gevoel geven.
Coach 3: en dan Merel
Merel wil dat bezoekers op haar homepage wat beleven. Dat ze zich enthousiast en geïnspireerd voelen.
Je begrijpt dat de homepages van Carolien, Fared en Merel er heel anders uit zullen zien.
Maar goed, dat was nog maar vraag 1.
Vraag 2: Wat wil ik dat mijn bezoeker doet op mijn homepage
Als we bezoekers in ons huis krijgen weten we van tevoren meestal wel wat de aard is van het bezoek.
Maar we weten niets van de bezoekers op onze homepage. Daarom is het handig om snel heel duidelijk te maken wat ze bij jou kunnen doen. Zodat ze zelf de keuze kunnen maken om te blijven of niet.
Terug naar onze hoofdrolspelers Carolien, Fared en Merel.
Om dat te bereiken wil ze een onderzoeksmethode aanbieden en de bezoeker uitnodigen daar gebruik van te maken.
Ze maakt een scan: in welke fase van de burnout zit jij? Op de voorpagina zet ze een uitnodigende tekst en een button: Maak de scan nu. Als je daarop klikt kom je terecht op een pagina waar je vragen kunt invullen.
Met daaronder de button: wil jij ook weer dat sprankelende gevoel? Ik ben er voor je.
Als je klikt kom je terecht bij een video waarin Merel enthousiast vertelt over de mogelijkheid voor de bezoeker om uit de burnout te raken. Je kunt een formulier invullen om haar kleurrijke brochure op te vragen.
Vraag 3: Wat wil mijn bezoeker weten?
Aartjan van Erkel vertelt in zijn boek: verleiden op internet wat bezoekers zich afvragen als ze voor het eerst op je homepage komen:
- wat is dit voor een website?
- wat hebben ze hier?
- wat kan ik hier doen?
- waarom moet ik hier zijn en niet ergens anders?
Hij stelt voor om in een paar woorden de essentie van je website te vatten: de tagline. Die zet je naast je logo zodat de bezoeker gelijk ziet waar de website over gaat. In objectieve taal. Het gaat om informeren, niet om verkopen.
Klinkt logisch, maar is in praktijk nog niet zo eenvoudig.
‘Een op wetenschap gefundeerde aanpak om stap voor stap uit je burnout te komen’
Fared komt niet veel verder dan:
‘Burnout? Je staat er niet alleen voor. Begeleiding en coaching’
‘Je bent meer dan je burnout! Ontdek via dit coachingstraject je kracht en energie.’
Van Erkel raadt ook aan om je kernactiviteit in beelden te vatten.
Natuurlijk ook op een manier die past bij jou en bij het gevoel dat je wilt dat de bezoekers hebben bij je homepage.
Carolien maakt een mooie infographic over haar coachingsaanpak en de bewezen resultaten.
Fared heeft al een video gemaakt over zijn werkwijze, dus die is klaar.
Merel zet twee foto’s van een klant op de homepage: voor de coaching en na de coaching. Daaronder een korte video waarin de klant iets vertelt over de manier van coachen van Merel en wat het haar opgeleverd heeft.
Met de antwoorden op de drie vragen hebben Carolien, Fared en Merel alledrie een geheel eigen homepage gemaakt. Passend bij hun visie en aanpak. De bezoekers kunnen zo gelijk beslissen of ze zich thuis voelen op de website of liever verder kijken.
Samenvattend
Mijn ervaring is dat mijn homepage nooit af is.
Soms zijn er nieuwe technische mogelijkheden, soms verzin ik een net wat andere formulering. Tja, het is net een huis, daar kun je ook altijd wat veranderen: muren verven, meubels verzetten, nieuwe indeling maken.
Wat is jouw tagline?
Een goede oefening is om (opnieuw) een tagline te maken voor je website. Best lastig als je daar de essentie van je website, dienst, product in wilt zetten. Op zo’n manier dat het voor de bezoeker direct duidelijk is waar je website over gaat en waarom ze bij jou moeten zijn.
Zelf verander ik hem eens in de zoveel tijd. En iedere keer denk ik dan: zo, die kan wel weer vijf jaar mee.
Wat is jouw tagline?
Zet gerust je tagline hieronder. Kunnen we allemaal van leren.
Als je het lastig vindt een goede tagline te formuleren denk ik graag met je mee. Neem dan even contact met me op.