Marketing: waar moet je beginnen? De kralenkettingmethode

‘Maar wat moet ik als eerste doen?’ Ik keek onze adviseur wanhopig aan.
Het was 1996, ik was net begonnen als adviseur van ondernemingsraden. Ik had zojuist een complexe situatie met een ondernemingsraad uitgelegd. Nu wilde ik heel graag weten wat mijn beste eerste stap met de ondernemingsraad zou zijn. Hij keek me peinzend aan. ‘Ach’, zei hij, ‘het is net een kralenketting. Je kunt gewoon een kraal pakken.’

Huh? Pak gewoon een kraal?
Wat bedoelde hij? Maar voor ik door kon vragen ging het gesprek alweer verder.

Het heeft me jaren gekost te begrijpen wat hij eigenlijk zei. Gek genoeg ben ik zijn opmerking nooit vergeten.

Maar nu snap ik hem, pas ik hem toe en heb ik er veel plezier aan.

Pak gewoon een kraal = begin met een onderdeel, het maakt niet uit welk. Ze hangen toch allemaal samen.

Marketing is een rijk geschakeerde kralenketting


Alle kralen lijken belangrijk. Het gevolg is dat je overweldigd kunt raken. Zoveel te doen! Maar wanneer dan en waar moet je mee beginnen? En hoeveel kralen zijn er wel? Hoe voorkom je dat je een cruciale kraal vergeet?

Onderdelen van marketing

De kralen van de marketingketting gaan over:

  •  jou (karakter, persoonlijkheid, wensen, verlangens, passie, visie), je mindset (geld, verkopen, klanten, succes, verdienen, waarde), je vaardigheden (praten, schrijven, strategie, grote lijnen, details, digitaal) je houding (gericht op kansen, beren op de weg, oplossingen, onzekerheden, ik ben het niet waard, ik kan het niet, wie wil mij nou, ik ga gewoon knallen!)
  • je zichtbaarheid: pitchen, marketingboodschap, personal branding, presenteren, workshops, blogs, artikelen, foto, video, podcast, social media (linkedin, facebook, twitter, pinterest, youtube, instagram, google plus, slideshare), website (dat is een GROOT onderwerp)


  • je (mogelijke) klant: doelgroep, niche, ideale klant, psychologie van de klant, problemen van klant, verlangens en angsten van de klant, omgeving van klant.


  • relatie met je (mogelijke) klant: bloggen, vloggen, podcasts, netwerken, events, nieuwsbrieven, autoresponders, listbuilding, worskhops, social media.
  • je aanbod: producten, diensten, marketing piramide, highend, gratis, lean ontwikkelen, co-creatie, online (e-cursus, membershipsites, emailcursus, challenges, e-coaching e-advisering, e-therapie), offline, blended, unique selling point.
  • verkoop: prijsstrategie, lancering, verkoopgesprekken, verkooppagina, goede namen voor je producten, pre-sell, affiliate marketing, samenwerking, upsell, adverteren (google, facebook, krant, tijdschriften)

Veel kralen dus aan de ketting. En vrees niet, er zijn er vast nog meer.

Maar waar het op neerkomt:
Jij hebt/kunt iets waar je iemand anders mee kunt helpen. En die ander wil daarvoor betalen.

Dus stel: je begint een eigen bedrijf naast je baan. 

Je hebt globaal uitgedacht wat je wilt. Misschien voorzichtig al wat lijntjes uitgezet.

Wat dan te doen? Wat is een goede eerste stap?


Pak een kraal. (neem een onderwerp van de opsomming hierboven)
Het maakt niet zoveel uit wat je gaat doen.

Hier komt het geheim:
Het gaat niet om de kraal. Het gaat om de ketting die de kralen bijeenhoudt.


Je kunt elke kraal pakken omdat die verbonden is met de andere kralen.

Goed, de kralen staan voor alle marketingactiviteiten, maar waar staat de ketting dan voor?

De ketting staat voor je visie:

Wat jij denkt te bieden te hebben voor jouw (mogelijke) klant.

Moet je daar niet eerst mee beginnen?
Als je je eigen marketingketting gaat maken wel.

Maar voor nu: voor je eerste marketingstap is dat niet nodig. Je zult namelijk zien dat iedere stap die je zet je uit zal dagen na te denken over wat je nu eigenlijk waarom voor wie wilt bieden.

Ik geef een voorbeeld: je start met je eigen bedrijf
Stel je bent start je eigen bedrijf op. Zoals we zagen kun je met  allerlei marketingacties beginnen: website maken, netwerkgesprekken houden, artikelen schrijven, presentaties geven, je facebookpagina aanmaken. Wat dan ook. Op zich kunnen het allemaal goede stappen zijn.

Stel dat je hebt gekozen om netwerkgesprekken te houden. Dan zul je toch van tevoren na moeten denken over wat je van de ander wilt weten, wat je zelf wilt vertellen, wat je van de ander eventueel vraagt.

Dus ja, je denkt na over de ketting, dat wat al je marketingactiviteiten bijeen houdt.

  • je visie op je eigen doelen;
  • de visie op je klanten (wie zijn ze? Waar zijn ze? Waar zitten ze mee?);
  • de visie op je aanbod;
  • je visie op je relatie met je klanten.

Mijn ervaring is dat die visie er niet van de ene op de andere dag is. Iedere actie, ieder gesprek brengt je verder.

Dus pak een kraal, start met een marketingactie en leer wat het je oplevert.

Nog een paar richtlijnen:

  • kies iets wat je leuk lijkt om te doen
  • kies iets wat makkelijk is om te doen
  • kies iets wat het meest voor de hand ligt

Hieronder zie je waar ik mee gestart ben (en wat ik allemaal nog niet gedaan heb).

Met welke actie ben jij gestart? Laat het  weten door een reactie hieronder te zetten. Ook wat het je oplevert.
Heb je vragen? Stel ze!