Vriendelijke marketing....maar krijg je er ook klanten mee?

Vriendelijke marketing....maar krijg je er ook klanten mee?

‘Vriendelijke marketing….klinkt goed, maar krijg je er ook klanten mee?’

Vroeg een wat sceptische kennis.

‘Probeer het eens, niks te verliezen toch?’ zei ik, want ik wist dat de ‘gewone’ marketing niet echt succesvol was voor mijn kennis.
‘Ik zou  niet eens weten wat ik dan doen moest. Nu ga je zeker zeggen dat ik je opleiding moet volgen?’

‘Het lag op het puntje van mijn tong. Maar ik weet wat beters. Laten we om te beginnen eens de “vriendelijkemarketingspier” gaan trainen. ‘

Na een verbijsterde blik:

‘Zo, zo, waar zit die dan?’

Ik prik in zijn hart. ‘Daar!’

Hoe (on)vriendelijk is je marketing nu?

Voor mijn kennis wist ik zeker dat het goed was de vriendelijkemarketingspier te ontwikkelen. Maar is het voor jou ook nodig?

Mak de onderstaande nulmeting om te achterhalen hoe (on)vriendelijk je marketing nu is. Je kunt dat doen door de onderstaande checklist in te vullen.
Ga bij elk van de onderstaande punten na in hoeverre ze voor je gelden.

Scoor van 1 tot 5.

1 is helemaal niet, 5 is helemaal wel

 

 


HEB JIJ DIT OOK?

 






 


1.    Je voelt spanning in je lichaam, pijn bij het uitvoeren van je marketingactie. Kiezen op elkaar, pijn in de nek/schouders, buikpijn et cetera.

 

12345
 


2.    Je raakt geërgerd als mensen niet lijken te begrijpen waarom je dienst/product zo belangrijk is. Dombo’s!

 

12345
 


3.    Je partner durft tijdens een feestje niet te vertellen wat je doet, uit angst dat je je ‘wervende’ verkooppraatje houdt.

 

12345
 


4.    Je duwt op alle mogelijke pijnknoppen van je eventuele klant. Want je weet: pijn verkoopt meer dan verlangen. 

12345
 


5.    Je biedt een product/dienst aan waarvan je weet dat het niet zo goed is als het suggereert, maar what the heck, die klant weet toch niet beter.

 

12345
 


6.    Op facebook beschrijf je (meermalen) per dag je FANTASTISCHE belevenissen en ONWAARSCHIJNLIJKE successen. (Best lekker hoor, om virtueel geweldig te zijn!)

12345
 


7.    Je geeft het liefst je producten/diensten weg. Zo sneu anders dat die mogelijke klant niet kan profiteren van jouw mooie bijdrage!

12345

 

En? Hoeveel punten heb je gescoord?

Als je meer dan 7 punten hebt gescoord is er ruimte om je marketing vriendelijker te maken.

En goed dat je zo eerlijk bent! We hebben er tenslotte niks aan onszelf voor de gek te houden.

Het goede nieuws is dat je waarschijnlijk plezier gaat beleven aan de volgende vriendelijke acties.Acties om je marketing vriendelijker te krijgen

Wat kun je doen om je marketing vriendelijk te krijgen en dus meer kans te hebben op klanten? Hier komen mijn suggesties:

1.     Doe iets vriendelijks voor iemand

Zomaar, zonder bijbedoelingen. Iets vriendelijks doen helpt je om jezelf vriendelijk te voelen. En het maakt duidelijk wat jij nu eigenlijk vriendelijk vindt.

Maar er zit nog een aspect aan: degene voor wie je iets vriendelijks doet. Wat zou die ander eigenlijk als vriendelijk beschouwen?

vriendelijke marketingHet is net als een cadeautje kopen voor iemand. Ik weet niet hoe jij dat doet, maar als ik geen verlanglijstje heb van de ander gebruik ik twee strategieën:

  • Als ik echt niet weet wat de ander leuk vindt, graag zou willen hebben, koop ik iets wat ik zelf graag zou hebben. Verrassend voor de ander en van harte gegeven door mij.
  • Als ik de ander goed ken, probeer ik aan te sluiten bij waar de ander van houdt, zich druk op maakt, graag doet.

Zo kun je ook naar je vriendelijk actie kijken.

Als je de ander niet kent doe je iets wat je zelf heel vriendelijk zou vinden. Bijvoorbeeld complimenten geven, een tip geven voor een boek, een artikel opsturen.

Als je de ander beter ken kun je iets doen waarvan je verwacht dat de ander het ook echt vriendelijk zal vinden. Dat komt natuurlijk ook door de toelichting die je geeft bij je vriendelijke actie.

Voorbeelden van vriendelijke acties:

  • Vertellen wat je van de ander geleerd hebt.
  • Vertellen wat je aanspreekt in de aanpak van de ander.
  • Complimenten geven.
  • Aanbeveling geven op linkedin.
  • Artikel opsturen waarvan je denkt dat het interessant is voor de ander.
  • Een kaartje sturen met een felicitatie of een mooie gedachte.
  • Bijdragen van de ander op social media liken en delen.

Bedenk vooral ook vriendelijke acties die bij je eigen marketingstijl(en) passen.

Zo heb ik bijvoorbeeld een keer 12 vakantiekaarten zelf geschilderd en naar mijn lezers gestuurd. Tenminste, naar de eerste 12 die zich aangemeld hadden voor de actie. De anderen kregen een gewone vakantiekaart. Gewoon, omdat ik er zin in had.

Spelregels:

  • Je meent wat je zegt
  • Je doet het zonder bijbedoeling
  • Je brengt de ander niet in verlegenheid omdat je actie heel veel tijd kost of veel geld. (Ja, ik weet het, sommigen worden verlegen van complimenten. Maar zolang je het maar meent en niet enorm overdrijft moet het goed gaan.)

Uitgangspunten

  • Mensen houden van (positieve) aandacht
  • Je geeft wat je zelf wilt ontvangen (vriendelijkheid zonder bijbedoelingen)

Het effect zal zijn dat je:

  • je vriendelijkheidsspier traint,
  • je goed voelt over jezelf en met vriendelijke gevoelens aan de ander denkt.

Wat wil een mens nog meer?

2.     Interview iemand die te maken heeft met jouw onderwerp

Een andere vriendelijke actie is om iemand  te interviewen die te maken heeft met jouw onderwerp.  (Bv loopbaan als je loopbaancoach bent, communicatie als je communicatietrainer bent.) Het kan je buurvrouw of collega zijn, vriend of familielid.

Wat je doet is de ander bevragen:

  • Hoe gaat het met..?
  • Wat gaat goed?
  • Waar zit je mee?
  • Waar heeft het mee te maken dat de situatie zo is?
  • Wat zijn de gevolgen van hoe het nu gaat?
  • Waar zou je echt mee geholpen zijn?
  • Wat kun je daar zelf nu al aan doen?
  • Zou iemand anders je kunnen helpen?

Tussendoor vat je samen en vraag je nog wat door.

Als je het goed doet is het effect dat de ander veel meer inzicht heeft in de eigen problemen, waar het mee te maken heeft en wat voor stappen hij/zij zelf al kan zetten.

Mocht het gepast zijn kun je nog goede tips en adviezen geven.

Mijn eigen ervaring is dat mensen al erg geholpen zijn met een gesprek van een half uur tot een uur. Ze hebben helder op een rij waar ze nu echt mee zitten en hebben al een eerste aanzet voor een oplossing.

Het is vriendelijke voor de ander (wie weet een mogelijke klant) én het is vriendelijk voor jezelf. Je verzamelt zo heel wat informatie over waar je de ander mee kunt helpen. In die zin is het ook vriendelijk voor je dienst/product.

Spelregels:

  • Je bent er niet op uit de ander tot klant te maken
  • Je neemt de houding van de nieuwsgierige journalist aan
  • Je problematiseert niet, je vat vooral samen

Gewenste effect

  • De ander heeft helderheid en meer vertrouwen
  • Jij weet waar de ander mee zit en wat oorzaken en gevolgen zijn
  • Jij hebt informatie die je kunt verwerken in je dienst/product en je marketing

Tip

Neem het interview op en maak na afloop een verslag. Dat verslag kun je als vriendelijke actie aan de geïnterviewde geven. Bovendien kun je dan feedback krijgen of je de ander goed begrepen hebt. En niet te vergeten…je hebt de taal van je mogelijke klant paraat als je je verkooppagina gaat schrijven.

N.B. Wil je door mij geïnterviewd worden over je marketing? Neem dan contact met me op.

3.     Onderzoek je eigen marketingstijl en pas deze zoveel mogelijk toe

Als je de marketingstijlentest gedaan hebt weet je wat je eigen marketingstijlen zijn en wat voor activiteiten bij iedere stijl horen.

Alleen je eigen stijl(en) weten is natuurlijk niet genoeg. Het gaat erom dat je er wat mee gaat doen. Je maakt je marketing vriendelijker voor jezelf als je bewust onderzoekt welke activiteiten je gemakkelijk en met plezier afgaan en welke niet.

Dit zijn voor mij behulpzame signalen om iets vooral NIET te doen:

  • Ik stel de voorgenomen actie steeds uit
  • Ik klem mijn kiezen op elkaar terwijl ik bezig ben
  • Ik heb een innerlijke stem die me probeert te overreden (je zou eigenlijk…ja maar ik heb geen zin/ik durf niet…maar je vond het toch belangrijk?..jaaaa…nou dan!)
  • Ik krijg een ongemakkelijk gevoel vlak voor ik iets ga doen

Dit zijn voor mij behulpzame signalen om vooral iets WEL te doen:

  • Ik word enthousiast van mijn voorgenomen actie
  • Ik blijf lang geconcentreerd
  • Ik neem bijna vanzelfsprekend actie
  • Ik heb het naar mijn zin terwijl ik bezig ben
  • Het voelt goed

Na een tijdje actie ondernemen wordt duidelijk wat je echt van harte afgaat en wat niet.

Nu kun je kiezen:

  • Welke activiteiten ga ik uitbreiden
  • Welke ga ik eens flink inperken
  • Waar hou ik dus echt, echt mee op
  • Welke nieuwe activiteiten ga ik ondernemen
  • Welke activiteiten ga ik aanpassen zodat ze meer bij me passen

Als je vervolgens daar weer mee experimenteert en de acties evalueert kun je steeds verder verfijnen.

O ja, vergeet niet het effect van je acties mee te wegen!

Natuurlijk is het ook handig om mee te wegen wat het effect van je acties is geweest. Want wat niet  werkt hoef je niet eindeloos te herhalen, alleen maar omdat je het leuk vindt. We zijn wel vriendelijk, maar willen ook klanten.

Als je deze drie vriendelijke marketingacties

  • Doe iets vriendelijks
  • Interview
  • Onderzoek je eigen marketingstijl

daadwerkelijk uit gaat voeren zal je merken dat je marketing echt vriendelijk wordt: voor jezelf, voor de ander en voor je dienst/product.

En dan, ja dan heb je alle kans op precies die klanten die bij je passen.

Heus, als je een goed product hebt waarvan je weet dat het een belangrijke bijdrage is voor je mogelijke klant én je voert consequent en met plezier je vriendelijke marketingacties uit, dan komen de klanten.



Reactie plaatsen