Hoe maak ik tijd vrij voor marketing? (Stel een behulpzamer vraag)

Hoe maak ik tijd vrij voor marketing? (Stel een behulpzamer vraag)

Vroeger werkte ik met collega’s op kantoor. Op een dag holde mijn collega met een rood hoofd langs me heen. ‘Wat is er aan de hand?’ riep ik. ‘Ik moet zo nodig! Ik had geen tijd om naar de w.c. te gaan!’ Verbijsterd was ik. En ik besloot het nooit zo druk te krijgen.

Zo druk als die collega heb je het hopelijk niet. Je bent niet voor niets zelfstandig geworden.

te druk om naar de w.c. te gaan

te druk om naar de w.c. te gaan

Maar om nu te zeggen dat je niks te doen hebt? Poeh nee, je hebt echt veel te doen. Ja, je wilt best wel wat aan marketing doen. Je weet dat je agenda niet vanzelf vol komt. Misschien wil je ook wel andere klanten. Maar waar haal je in hemelsnaam de tijd (en energie) vandaan? Je bent druk, de dagen gevuld.  ’s Avonds ben je moe.

Goede vraag?

Nou nee, andere mensen vertellen je precies hetzelfde verhaal

‘Nee, mij lukt het ook niet hoor. Ja, het zou wel moeten he?

Of ze vertellen je zo’n onhaalbaar succesverhaal.

‘Het is heel makkelijk joh, ik sta gewoon om 5 uur op. Heerlijk anderhalf uur voor mezelf. Dan ben ik ook supercreatief. Dan schrijf ik mijn blogs.’

‘Wat voor mij heel goed werkt is dat ik besloten heb niet meer alles zelf te doen. Mijn assistente plant nu elke week afspraken in met mogelijke klanten.’

‘ Marketing? Dat is voor losers. Je moet je werk goed doen en dan komen de klanten als vliegen op de stroop op je af. Zo is het mij in ieder geval vergaan.’

Of ze geven je hun beste tip:

‘De t.v. de deur uit, je hebt geen idee hoeveel tijd je dan overhoudt!’

‘ Als je nou eens een halfuurtje eerder opstaat?’

‘Je moet een goede businesscoach nemen. Het kost wat, maar dan weet je zeker dat je er tijd voor vrijmaakt’

Tuurlijk, ze hebben allemaal gelijk. Maar het gaat jou niet helpen. Sterker nog, je voelt je alleen maar meer een loser.

Niet: hoe maak ik tijd vrij voor marketing?

Dat suggereert al gelijk moeite en last. Nog meer doen en je hebt al zo weinig tijd/puf/zin.

En bovendien is dat hele tijd-vrij-maken-gedoe gebaseerd op een verkeerde veronderstelling.

We denken vaak dat als we maar tijd voor marketing zouden hebben we het ook gaan doen. Maar dat is niet waar. We gaan niet iets doen omdat we tijd hebben.

We gaan het alleen maar echt doen als het ons iets oplevert. Dat kan van alles zijn: plezier, inspiratie, voldoening, rust, enthousiasme. En het ons ook weer niet teveel kost.

Dus misschien is de goede vraag voor jou:

(Lees anders nog eens hier wat allemaal onder marketing valt.)

Wat zou je plezier, inspiratie, enthousiasme, rust, voldoening geven?

Ik zou bv als ik alle tijd had leren mooie animaties te maken, heel veel mensen interviewen, een prikkelend boek over marketing schrijven, nog wat schrijfcursussen doen.

Weet je niet gelijk een antwoord? Vooruit, ik geef je mijn beste tip (:)) om tot een antwoord te komen.

Heb je ergens drie kwartiertjes over? Doe dan de oefening ‘thinking time’.

Je wint tijd door denktijd in te bouwen.

Dit heb je nodig:notitieblok-en-pen_284582
– een schrijfblok;
– een pen;
– een timer (zit vast op je mobieltje ).

Dit zijn de stappen:

  1.  je stelt je timer in op 30 minuten;
  2. je schrijft je vraag bovenaan de bladzijde;
  3. gedurende de rest van de 30 minuten schrijf je aan een stuk door antwoorden op. Je haalt je pen niet van het papier. Desnoods schrijf je drie keer hetzelfde antwoord op;
  4. Na de 30 minuten, pauzeer je 3 minuten;
  5. Je leest je antwoorden door. Omcirkelt wat je opvalt, aanspreekt;
  6. Je schrijft het ene antwoord dat je bevalt op een lege bladzijde;
  7. Wat is je eerste kleine stap die je kunt en wilt zetten op basis van je antwoord? (Ik maak nu simpele tekeningen, op weg naar mijn animaties)

In onderstaande video legt Tonny Loorbach de eerste drie stappen uit. Ik heb de oefening namelijk wat uitgebreid. Gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Het werkt bij mij heel erg goed. Vandaar ook mijn beste tip.

N.B. Ik heb ‘Thinking time’ geleerd van Tonny, maar die heeft hem weer gehoord van Keith Cunningham. En dat is een rijke, succesvolle businessman. Het is maar dat je het weet.

En jij? Wat zou jij aan marketing doen als je alle tijd van de wereld had?

Ik ben benieuwd! Zet het rustig hieronder.

En vergeet niet het artikel te delen als je het de moeite waard vindt.

Reactie plaatsen