Homepage: de drie belangrijkste vragen

Homepage: de drie belangrijkste vragen

Weleens in een vakantiehuisje geweest? Op een park waar ieder huisje er hetzelfde eruitziet? Waarin ook de meubels in elk huisje precies hetzelfde is?

Mijn eerste neiging is altijd om iets eigens toe te voegen aan zo’n huisje. De stoelen net wat anders te zetten. Boeken op tafel te leggen. Gauw wat rommel maken. Alles om maar te zorgen dat het een beetje thuis voelt.

Thuis op je website

De homepage is de belangrijkste pagina van je website. Niet alleen omdat het vaak de meest bezochte pagina is, maar ook omdat het een eerste indruk van jou en je diensten geeft: je huis.

Als het goed is  geeft je homepage je visie weer op wie je wilt zijn, hoe je wilt overkomen, wat voor klanten je wilt, wat je te bieden hebt. Dat kan met behulp van tekst, maar ook via vorm, kleur, beelden.

Je visie voorkomt dat je homepage standaard vakantiehuisje wordt, inwisselbaar met alle andere vakantiehuisjes op het park.

Maar hoe zorg je dat je homepage echt een ‘thuis’ wordt?

Door de volgende drie vragen te stellen kun je je homepage van een eigen karakter voorzien, er echt jouw ‘thuis’ van maken.

Drie vragen die je jezelf stelt om van je homepage een ‘thuis’te maken

Vraag 1: Hoe wil ik dat de bezoeker zich voelt bij het bekijken van mijn homepage?

Ja, we hebben het over voelen. Als zelfstandig professional wil je via je homepage een bepaald gevoel bij je bezoeker oproepen. Een gevoel dat past bij jou, de dienst, product.

Laten we er eens een voorbeeld bij pakken.

We starten met de volgende uitgangssituatie:

Een zelfstandig professional die een coachingstraject aanbiedt voor mensen met een burnout.

Alhankelijk van de persoon van de profeseeional en de visie op het vak en de specifieke aard van het coachingstraject kun je verschillende gevoelens op willen roepen.

Coach 1: Ontmoet Carolien

Carolien houdt van inhoud, feiten. In haar coachingstraject helpt ze haar klanten vooral door goede  informatie te geven en concrete plannen te maken.

Carolien wil graag geïnteresseerde bezoekers, die zich kalm en rustig voelen.

Coach 2: Hier is Fared

Fared houdt vooral van de persoonlijke relatie. Hij werkt in zijn coachingstraject vooral op basis van steun en bemoediging. Samen met de klant bepaalt hij iedere keer en kleine stap voorwaarts.

Fared wil dat de bezoekers van zijn homepage zich erkend voelen in hun lastige situatie. Hij wil ze een warm en betrokken gevoel geven.

Coach 3: en dan Merel

Merel houdt van dynamiek. Ze wil het meeste uit het leven halen. In haar coachingstrajecten onderneemt ze bijzondere activiteiten met haar klanten om ze zelfvertrouwen en plezier te geven.

Merel wil dat bezoekers op haar homepage wat beleven. Dat ze zich enthousiast en geïnspireerd voelen.

Je begrijpt dat de homepages van Carolien, Fared en Merel er heel anders uit zullen zien.

Maar goed, dat was nog maar vraag 1.

Vraag 2: Wat wil ik dat mijn bezoeker doet op mijn homepage

Je homepage is vaak de entree van je huis. Mensen komen binnen en dan? Wat wil je dat ze gaan doen? Zitten en thee drinken? Gelijk door naar de slaapkamer? In de keuken helpen met koken? Samen tv kijken op de bank?

Als we bezoekers in ons huis krijgen weten we van tevoren meestal wel wat de aard is van het bezoek.

Maar we weten niets van de bezoekers op onze homepage. Daarom is het handig om snel heel duidelijk te maken wat ze bij jou kunnen doen. Zodat ze zelf de keuze kunnen maken om te blijven of niet.

Terug naar onze hoofdrolspelers Carolien, Fared en Merel.

Carolien wil dat bezoekers een reëel beeld krijgen van hun burnout situatie.

Om dat te bereiken wil ze een onderzoeksmethode aanbieden en de bezoeker uitnodigen daar gebruik van te maken.

Ze maakt een scan:  in welke fase van de burnout zit jij? Op de voorpagina zet ze een uitnodigende tekst en een button: Maak de scan nu. Als je daarop klikt kom je terecht op een pagina waar je vragen kunt invullen.

Fared wil duidelijk maken dat het in zijn werkwijze echt om de relatie gaat. Hij heeft een video gemaakt waarin je een stukje van zijn coachingswerkwijze ziet. Hij de video op de homepage.  Met daaronder de oproep, de  ‘call to action,’: Vraag een persoonlijk gesprek aan. Als je daarop klikt wordt je gevraagd je emailadres en je telefoonnummer achter te laten. Met de mededeling dat Fared je binnen drie dagen belt.

Merel heeft het het moeilijkste van de drie. Ze wil dat bezoekers het gevoel krijgen dat er meer mogelijk is dan ze denken. Ze besluit een grappig en motiverend filmpje van iemand die tegenslagen overwon op haar homepage te zetten.

Met daaronder de button: wil jij ook weer dat sprankelende gevoel? Ik ben er voor je.

Als je klikt kom je terecht bij een video waarin Merel enthousiast vertelt over de mogelijkheid voor de bezoeker om uit de burnout te raken. Je kunt een formulier invullen om haar kleurrijke brochure op te vragen.

Vraag 3:  Wat wil mijn bezoeker weten?

Aartjan van Erkel vertelt in zijn boek: verleiden op internet wat bezoekers zich afvragen als ze voor het eerst op je homepage komen:

  • wat is dit voor een website?
  • wat hebben ze hier?
  • wat kan ik hier doen?
  • waarom moet ik hier zijn en niet ergens anders?

Hij stelt voor om in een paar woorden de essentie van je website te vatten: de tagline. Die zet je naast je logo zodat de bezoeker gelijk ziet waar de website over gaat. In objectieve taal. Het gaat om informeren, niet om verkopen.

Klinkt logisch, maar is in praktijk nog niet zo eenvoudig.

Wat zou Carolien kunnen zeggen?

‘Een op wetenschap gefundeerde aanpak om stap voor stap uit je burnout te komen’

Fared komt niet veel verder dan:

‘Burnout? Je staat er niet alleen voor. Begeleiding en coaching’

En Merel? Die kan het niet laten alvast een opwekkende boodschap in haar tagline te zetten.

‘Je bent meer dan je burnout! Ontdek via dit coachingstraject je kracht en energie.’

Van Erkel raadt ook aan om je kernactiviteit in beelden te vatten.

Natuurlijk ook op een manier die past bij jou en bij het gevoel dat je wilt dat de bezoekers hebben bij je homepage.

Carolien maakt een mooie infographic over haar coachingsaanpak en de bewezen resultaten.

Fared heeft  al een video gemaakt over zijn werkwijze, dus die is klaar.

Merel zet twee foto’s van een klant op de homepage: voor de coaching en na de coaching. Daaronder een korte video waarin de klant iets vertelt over de manier van coachen van Merel en wat het haar opgeleverd heeft.

Met de antwoorden op de drie vragen hebben Carolien, Fared en Merel alledrie een geheel eigen homepage gemaakt. Passend bij hun visie en aanpak. De bezoekers kunnen zo gelijk beslissen of ze zich thuis voelen op de website of liever verder kijken.

Samenvattend

eigen kleur homepageJe homepage is de belangrijkste pagina van je website omdat het je visie weergeeft. De visie gaat niet alleen op jij wilt overkomen, maar ook over wat je de bezoeker wilt laten beleven, wilt laten voelen.

call to action homepageDe homepage maakt duidelijk wat de bezoeker kan doen bij jou. Sterker nog, je roept je bezoeker op in actie te komen.

taglineVia je tagline maak je in een notendop duidelijk waar jouw ‘thuis’ voor staat. Wat de bezoeker kan verwachten.

Mijn ervaring is dat mijn homepage nooit af is.

Soms zijn er nieuwe technische mogelijkheden, soms verzin ik een net wat andere formulering. Tja, het is net een huis, daar kun je ook altijd wat veranderen: muren verven, meubels verzetten, nieuwe indeling maken.

Wat is jouw tagline?

Een goede oefening is om (opnieuw) een tagline te maken voor je website. Best lastig als je daar de essentie van je website, dienst, product in wilt zetten. Op zo’n manier dat het voor de bezoeker direct duidelijk is waar je website over gaat en waarom ze bij jou moeten zijn.

Zelf verander ik hem eens in de zoveel tijd. En iedere keer denk ik dan: zo, die kan wel weer vijf jaar mee.

Wat is jouw tagline?

Zet gerust je tagline hieronder. Kunnen we allemaal van leren.

Als je het lastig vindt een goede tagline te formuleren denk ik graag met je mee. Neem dan even contact met me op.

Reactie plaatsen