Marketing: waar moet je beginnen? De kralenkettingmethode

Marketing: waar moet je beginnen? De kralenkettingmethode

‘Maar wat moet ik als eerste doen?’ Ik keek onze adviseur wanhopig aan.
Het was 1996, ik was net begonnen als adviseur van ondernemingsraden. Ik had zojuist een complexe situatie met een ondernemingsraad uitgelegd. Nu wilde ik heel graag weten wat mijn beste eerste stap met de ondernemingsraad zou zijn. Hij keek me peinzend aan. ‘Ach’, zei hij, ‘het is net een kralenketting. Je kunt gewoon een kraal pakken.’

Huh? Pak gewoon een kraal?
Wat bedoelde hij? Maar voor ik door kon vragen ging het gesprek alweer verder.

Het heeft me jaren gekost te begrijpen wat hij eigenlijk zei. Gek genoeg ben ik zijn opmerking nooit vergeten.

Maar nu snap ik hem, pas ik hem toe en heb ik er veel plezier aan.

Pak gewoon een kraal = begin met een onderdeel, het maakt niet uit welk. Ze hangen toch allemaal samen.

Marketing is een rijk geschakeerde kralenketting


Alle kralen lijken belangrijk. Het gevolg is dat je overweldigd kunt raken. Zoveel te doen! Maar wanneer dan en waar moet je mee beginnen? En hoeveel kralen zijn er wel? Hoe voorkom je dat je een cruciale kraal vergeet?

Onderdelen van marketing

De kralen van de marketingketting gaan over:

  •  jou (karakter, persoonlijkheid, wensen, verlangens, passie, visie), je mindset (geld, verkopen, klanten, succes, verdienen, waarde), je vaardigheden (praten, schrijven, strategie, grote lijnen, details, digitaal) je houding (gericht op kansen, beren op de weg, oplossingen, onzekerheden, ik ben het niet waard, ik kan het niet, wie wil mij nou, ik ga gewoon knallen!)
  • je zichtbaarheid: pitchen, marketingboodschap, personal branding, presenteren, workshops, blogs, artikelen, foto, video, podcast, social media (linkedin, facebook, twitter, pinterest, youtube, instagram, google plus, slideshare), website (dat is een GROOT onderwerp)


  • je (mogelijke) klant: doelgroep, niche, ideale klant, psychologie van de klant, problemen van klant, verlangens en angsten van de klant, omgeving van klant.


  • relatie met je (mogelijke) klant: bloggen, vloggen, podcasts, netwerken, events, nieuwsbrieven, autoresponders, listbuilding, worskhops, social media.
  • je aanbod: producten, diensten, marketing piramide, highend, gratis, lean ontwikkelen, co-creatie, online (e-cursus, membershipsites, emailcursus, challenges, e-coaching e-advisering, e-therapie), offline, blended, unique selling point.
  • verkoop: prijsstrategie, lancering, verkoopgesprekken, verkooppagina, goede namen voor je producten, pre-sell, affiliate marketing, samenwerking, upsell, adverteren (google, facebook, krant, tijdschriften)

Veel kralen dus aan de ketting. En vrees niet, er zijn er vast nog meer.

Maar waar het op neerkomt:
Jij hebt/kunt iets waar je iemand anders mee kunt helpen. En die ander wil daarvoor betalen.

Dus stel: je begint een eigen bedrijf naast je baan. 

Je hebt globaal uitgedacht wat je wilt. Misschien voorzichtig al wat lijntjes uitgezet.

Wat dan te doen? Wat is een goede eerste stap?


Pak een kraal. (neem een onderwerp van de opsomming hierboven)
Het maakt niet zoveel uit wat je gaat doen.

Hier komt het geheim:
Het gaat niet om de kraal. Het gaat om de ketting die de kralen bijeenhoudt.


Je kunt elke kraal pakken omdat die verbonden is met de andere kralen.

Goed, de kralen staan voor alle marketingactiviteiten, maar waar staat de ketting dan voor?

De ketting staat voor je visie:

Wat jij denkt te bieden te hebben voor jouw (mogelijke) klant.

Moet je daar niet eerst mee beginnen?
Als je je eigen marketingketting gaat maken wel.

Maar voor nu: voor je eerste marketingstap is dat niet nodig. Je zult namelijk zien dat iedere stap die je zet je uit zal dagen na te denken over wat je nu eigenlijk waarom voor wie wilt bieden.

Ik geef een voorbeeld: je start met je eigen bedrijf
Stel je bent start je eigen bedrijf op. Zoals we zagen kun je met  allerlei marketingacties beginnen: website maken, netwerkgesprekken houden, artikelen schrijven, presentaties geven, je facebookpagina aanmaken. Wat dan ook. Op zich kunnen het allemaal goede stappen zijn.

Stel dat je hebt gekozen om netwerkgesprekken te houden. Dan zul je toch van tevoren na moeten denken over wat je van de ander wilt weten, wat je zelf wilt vertellen, wat je van de ander eventueel vraagt.

Dus ja, je denkt na over de ketting, dat wat al je marketingactiviteiten bijeen houdt.

  • je visie op je eigen doelen;
  • de visie op je klanten (wie zijn ze? Waar zijn ze? Waar zitten ze mee?);
  • de visie op je aanbod;
  • je visie op je relatie met je klanten.

Mijn ervaring is dat die visie er niet van de ene op de andere dag is. Iedere actie, ieder gesprek brengt je verder.

Dus pak een kraal, start met een marketingactie en leer wat het je oplevert.

Nog een paar richtlijnen:

  • kies iets wat je leuk lijkt om te doen
  • kies iets wat makkelijk is om te doen
  • kies iets wat het meest voor de hand ligt

Hieronder zie je waar ik mee gestart ben (en wat ik allemaal nog niet gedaan heb).

Met welke actie ben jij gestart? Laat het  weten door een reactie hieronder te zetten. Ook wat het je oplevert.
Heb je vragen? Stel ze!

Hilde Backus
Door

Hilde Backus

op 18 Jan 2016

Ha Anneke, leuk artikel: relativerend en motiverend. Begin dus maar ergens. Mijn eerste stap was mijn website maken. PS: lekker he, buiten in het bos.

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 18 Jan 2016

Ha Hilde, ja lekker hoor in het bos! Ooit ben ik ook met mijn website begonnen. Goede bezigheid om te bepalen wat je wilt, voor wie, waarom.

Katrien
Door

Katrien

op 18 Jan 2016

Leuk filmpje. Mijn kraal wordt: de nieuwe website www.mvmz.nl in januari in de lucht. Ik vind het erg leuk om met de teksten bezig te zijn en zo te zien waar ik sta met mij visie op klanten, op mijn werk en waarom ik het zo leuk vind om met OR-en te werken!

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 18 Jan 2016

Ha Katrien, Het leuke van websites (tegenwoordig) is dat je ze kan blijven aanpassen. Ik heb ook nog een schone taak te doen. Benieuwd naar je website en je antwoorden!

Michelle de Rijck
Door

Michelle de Rijck

op 18 Jan 2016

Hoi Anneke, Ik werk voor een training en advies bureau. Mijn eerste kraal was mijn email signature aanpassen en een kleine link toe te voegen naar de brochure van mijn organisatie. Hopelijk klikken mensen erop! Mijn volgende kraal wordt kleine banners maken met korte info over opkomende cursussen die we aanbieden. Dat lijkt me leuk want ik hou van creatief bezig zijn, naast mijn inhouderlijke werk. Echter heb ik vraagtekens bij de effectiviteit van die links, hoe presenteer je ze aantrekkelijk dat mensen er op klikken. lauter vragen "Link met ons op Facebook/Linked-In!" levert niet veel op denk ik. Misschien beter "Wil je op de hoogte blijven van ABC or XYZ Link dan met ons, click hier!" of zijn er andere opties? Groetjes!

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 18 Jan 2016

Ha Michelle, A, een bureau. Dan hoef je in ieder geval niet zelf de website te maken. De emailsignature is een mooie kraal. Het stimuleert je om snel duidelijk te maken wat de (mogelijke) klant aan jou heeft. Leuk om de banners te maken. Maar wat zet je erop? Vraag is natuurlijk wat je gedaan wilt krijgen van je emaillezers. (Of gaan de banners op de website?). Wil je stimuleren de cursussen aan te klikken, of je te volgen op de social media. En welke dan precies? Dus de eerste stap is te bepalen wat je van je lezers vraagt. En vervolgens (en dat laat je als eerste zien): waarom is het belangrijk voor ze? Wat hebben ze eraan? Ik ga er nog eens een blog aan wijden.

Els Jacobs
Door

Els Jacobs

op 18 Jan 2016

Hoi Anneke, leuke metafoor! Mijn eerste kraal - alweer bijna 10 jaar geleden - was het maken van een 25-Ideeenpakket voor mijn websitebezoekers: 25 leuke tips voor een opgeruimd leven, die ze konden ontvangen wanneer ze hun e-mail adres achterlieten. De laatste tip was: abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief :-)

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 18 Jan 2016

Ha Els, O, dat is een heel krachtige eerste kraal! En wat was je goed op tijd. Ik ga ook eens een mooi ideeënpakket maken (leuke naam!). Dank, Anneke

Marieke
Door

Marieke

op 18 Jan 2016

Hoi Anneke, Leuk artikel en fijn relativerend, gewoon een actie ondernemen. Na vijf jaar als ZZP-er aan het werk te zijn ben ik me aan het herbezinnen, maar volgens mij is het inderdaad handiger gewoon te doen en komt de bezinning vanzelf. Niet dat ik niet met een paar mensen ga praten, maar dat neemt niet weg dat ik gewoon eens oud-klanten ga bellen. Kortom, dank, houdt het klein en overzichtelijk!

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 18 Jan 2016

Ha Marieke, Mijn ervaring (als notoire herbezinster) is dat kleine acties ondernemen heel inzichtgevend en leuk is. Het is ook enorm bevredigend iets gedaan te hebben. Dus ja, onderneem een fijne kleine actie. Succes!

Wim Zuidberg
Door

Wim Zuidberg

op 18 Jan 2016

Voor de introductie van mijn app voor teams heb ik een nieuwe website laten maken en vervolgens ben ik gestart met nieuwsbrieven / e-mailmarketing. Ik merk dat regelmatige nieuwsbrieven bijdragen aan het ontwikkelen van je imago. Ik heb wel een vraag: hoeveel onderwerpen/artikelen/thema's werken nog effectief in een nieuwsbrief? Ik zoek de balans tussen frequentie van nieuwsbrieven en de hoeveelheid inhoud. Kun je beter frequenter een nieuwsbrief sturen met iets minder inhoud of iets minder frequent met meer inhoud?

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 18 Jan 2016

Ha Wim, Interessante app. Je mikt natuurlijk wel op een breed publiek. Iedereen die in een team zit. En bovendien werkt het alleen als het hele team meedoet. Dus de eerste vraag is: voor wie schrijf je je nieuwsbrieven? Tweede vraag: wat is je doel? Laten zien dat je deskundig bent? Laten weten wat je allemaal met je app kunt doen? Je concrete vraag is hoeveel onderwerpen/thema's nog werken in een nieuwsbrief. Mmmm, mijn neiging zou zijn om te schreeuwen: 1, NEEM EEN ONDERWERP! Voor jezelf te doen en voor je lezers ook. Maar de werkelijkheid is dat meer onderwerpen ook goed werken. Dan kunnen je lezers kiezen welk hapje ze nemen. Jij kunt dan meten welk onderwerp ze het interessantst hebben gevonden. En daar de volgende keer op voortborduren. Frequentie is afhankelijk van wat je wilt bereiken, je doelgroep, je eigen energie. Ik ga er nog wat blogs aan wijden. Tonny Loorbach geeft vanuit zijn deskundigheid (hoe kom je hoog in google) verschillende (video)tips. https://imu.nl/videos/" target="_blank" rel="nofollow">Kijk maar.

Guusje
Door

Guusje

op 18 Jan 2016

ik ben begonnen door netwerkafspraken te maken met mensen die iets deden wat relevant voor mijn business was.... collega's, concurrenten, potentiële opdrachtgevers; heel zinvol en inspirerend en heeft me in de loop der jaren ook veel bekendheid en opdrachten opgeleverd. Is iets wat ik nog steeds doe, met veel plezier!

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 18 Jan 2016

Ha Guusje, O, ook al zo'n krachtige kraal! Veel mensen vergeten wel eens dat persoonlijk contact heel goed werkt. En dat het daar in eerste instantie niet eens om gaat. Het gaat dan vooral om het mooie gesprek. Dank voor je bijdrage.

Pui Yee
Door

Pui Yee

op 22 Jan 2016

Dat vind ik leuk maar eigenlijk zag ik het niet als 'marketing'; ik noem het 'koffie drinken', maar eigenlijk is dat ook onderdeel van marketing he?

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 22 Jan 2016

Alleen maar fijn als je het niet als marketing ziet. Maar het valt er wel onder.

Ilona Jacobusse
Door

Ilona Jacobusse

op 18 Jan 2016

Hoi Anneke, Ook ik ben in 2014 met mijn website (kindercoach praktijk) begonnen. Omdat ik daar het meeste zin in had en het meest van verwachtte. Die verwachting is uitgekomen. 90% van mijn klanten van het afgelopen jaar hebben mij via mijn website gevonden. Na de website was mijzelf presenteren op een plaatselijke fair de volgende kraal. Tot op heden heb ik daar geen merkbaar profijt van gehad. Tussendoor heb ik verschillende dingen aangepakt. Steeds dingen die goed voelden en bij mij pasten. Het laatste dat ik heb gedaan is vorige week een informatiebijeenkomst voor (familie van) autisten bezocht om te horen wat die organisatie doet en om mezelf op de kaart te zetten. Ben benieuwd. Succes met je lijst. Op naar de 1000!

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 18 Jan 2016

HA Ilona, Poeh, dat is een mooi succes van je website! Ja, lijkt me een goede strategie: alleen doen wat bij je past en goed voelt. Ok, af en toe een beetje spanning erbij :)

Frans Bouman
Door

Frans Bouman

op 18 Jan 2016

Ha Anneke, Leuk om je video te zien, spannend. wie weet gaat het helpen. Ik ben vorig jaar begonnen met artikelen op mijn linkedin profiel Keep on going ! groet, Frans

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 18 Jan 2016

Dank je wel Frans! Uit ervaring (met provocatief coachen) weet ik dat video goed werkt. Je wordt er behoorlijk zichtbaar van :) Artikelen op linkedin lijkt me ook een mooie kraal.

Brigitte van Beek
Door

Brigitte van Beek

op 18 Jan 2016

Dag Anneke, Ik ben 2016 begonnen met het opzetten van een workshop/presentatie voor een groter publiek. En ja, door deze kraal op te pakken volgt de rest in rap tempo: inhoud bepalen, website aanpassen, campagne/ berichten bedenken en maken voor de Social Media en over schrijven in mijn nieuwsbrief. Hieruit volgt vast weer meer! bedankt voor je relativerende inzichten, die helpen vooral om het hoofd koel te houden.

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 18 Jan 2016

Ha Brigitte, Je bent voortvarend bezig! Goed om in actie te zijn lijkt me. Mooi onderwerp ook. Moed is iets wat we allemaal kunnen gebruiken. Succes!

Lex Wobma
Door

Lex Wobma

op 18 Jan 2016

Ik weet het niet met al die kralen en website's ? Belangrijkste criteria zijn, volgens mij, dat je echt goed bent in wat je 'verkoopt' en daarnaast is het belangrijk om veel te bieden ! De klant is Keizer ! Folders en website's verkopen niet als het ZPP of mini bedrijfjes betreft ! Je hebt dat nodig omdat je gogoogeld wordt maar het is geen USP !!

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 19 Jan 2016

Ha Lex, tja, USP's dat is nog weer een verhaal apart. Blijf het een lastig concept vinden. Het is allemaal in the eye of the beholder. De (mogelijke)Klant. Als je een stevig netwerk hebt en al een tijd goed werk levert plus nog wat extra waarde, dan hoef je waarschijnlijk niet heel hard aan marketing te doen. En ja, dan kan je website een visitekaartje zijn. Maar dan zou ik gewoon linkedin gebruiken. Heb je ook dat gedoe van een website niet :) Websites kunnen best verkopen hoor. Maar het hangt van je dienst/product af. En waar je (mogelijke) klanten zitten.

Pui Yee
Door

Pui Yee

op 22 Jan 2016

Helemaal mee eens; beste marketingstool (vind ik) is goed zijn in je werk, dus het product/de dienst die je aanbiedt, en dat zo doen dat het de verwachtingen van de klant overstijgt. Dat is naar mijn idee de 'makkelijkste' manier van marketen, iemand mee eens/oneens? :-)

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 22 Jan 2016

Volgens mij gaat het erom dat je goede contacten hebt die je waarderen.Omdat je hun probleem oplost. Omdat ze je leuk vinden. Interessant vinden of wat dan ook. De gunfactor speelt een belangrijke rol. Je werk goed doen is wel een basisvoorwaarde. Iemand anders?

Pui Yee
Door

Pui Yee

op 04 Feb 2016

Goede contacten die je waarderen; dat is waar. Ik merk soms dat vrienden en goede kennissen met inschakelen, terwijl ik denk "maar wat weet je eigenlijk over mij professioneel gezien?" Maar zo bezien ben je misschien wel ALTIJD een beetje aan het marketen; de manier waarop je over je werk en je klanten praat, hoe je anderen probeert te helpen, etc.

Marita van Rijs
Door

Marita van Rijs

op 20 Jan 2016

Ha Anneke, Het beeld van de kralenketting helpt me. Ook de tip om te beginnen met wat je leuk vindt om te doen. Dat heb ik gedaan. Ik heb een maatje gezocht met wie ik goed kan samenwerken en daarna besloten interviews te houden met mensen die interessants over ons onderwerp te vertellen hebben. Dat vind ik stimulerend. En inderdaad, bij het voorbereiden van een interview komen er andere kralen aan te pas. Ik kijk uit naar je volgende les.

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 20 Jan 2016

Ha Marita, Fijn, een maatje! En interviews houden lijkt me ook een prima manier om enerzijds meer te weten te komen van je onderwerp, anderzijds om te kijken of jullie idee aanslaat. Mijn volgende les wordt weer wat heel anders. Ik pak ook zo her en der mijn kralen :)

Elsa
Door

Elsa

op 20 Jan 2016

Leuk Anneke, een vlog, ik ga je volgen en ook ik pak een kraal!

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 20 Jan 2016

:))

Erik
Door

Erik

op 20 Jan 2016

Yo Anneke, Leuke poppetjes! Ik ben inderdaad ook bezig met het visualiseren van teksten en concepten. Dat wordt steeds belangrijker in de wereld van het online leren. Ik denk dat m'n product daar beter van wordt. Ik heb wel begrepen van marketinggoeroes dat je eindeloos kunt investeren in de kwaliteit van je product, maar dat dat niet "marketing" is. Wat vind jij?

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 21 Jan 2016

Ha Erik, Ach die marketinggoeroes! Weet je wat, als je nu tijdens het steeds beter maken van je producten al je mogelijke klanten gek maakt met wat voor fantastische aanpassing je nu weer hebt gedaan doe je heus wel aan marketing. Dus: SHOUT IT OUT! O ja, op een gegeven moment moet je het wel afronden om te verkopen. :) Tenzij je je werkproces wilt verkopen. Maar dan moet je misschien wel Dan Roam heten. Succes en plezier met het visualiseren.

Pui Yee
Door

Pui Yee

op 04 Feb 2016

Ik denk, vind dat die goeroes wel een punt hebben. Als een klant je erg waardeert in datgene wat je levert, moet je niet meer kwaliteit erin willen pompen. Voorbeeld: ik kreeg weleens (ik ben trainer) bij evaluaties terug dat ik weinig met de groep bemoei in de pauzes en tijdens de lunches. Dat verwijt is terecht, maar dan denk ik; "ja, jullie praten allemaal in een andere taal" (ik train buiten NL in diverse landen), en desondanks; het beïnvloedt ten negatieve hun indruk van jouw professionaliteit. Relaties bouwen en onderhouden is wel degelijk, vind ik, een erg belangrijk onderdeel van marketing.

Pui Yee
Door

Pui Yee

op 22 Jan 2016

Ik heb een kraal opgepakt; ik heb de volgende training die ik verzorg aangekondigd op LinkedIn. Ik heb geen idee of dit gaat werken maar ik dacht "ik probeer eens wat".

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 22 Jan 2016

Bravo! Je weet maar nooit. Je hebt het in ieder geval de wereld ingeslingerd. Ik ga gauw kijken en liken.

Pui Yee
Door

Pui Yee

op 22 Jan 2016

Kralen weghalen; kan dat ook? Ik zag dat ik een blog had over leren en ontwikkelen maar ik heb daar 1,5 jaar niets meer mee gedaan, dat kun je zien als je erop komt; staat niet goed denk ik, dus ik het het nu verwijderd.

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 22 Jan 2016

Best lekker he? Opruimen. Ik heb nog heel veel op te ruimen op mijn site. Goed dat je me eraan herinnert.

Pieterbas
Door

Pieterbas

op 22 Jan 2016

Ha Anneke, mooie metafoor die kralenketting - super herkenbaar. Laat je vooral niet verlammen door het zoeken naar de enige juiste kraal. Een kraal die vaak in mijn hoofd rondrolt: "acquisitie moet je juist doen in tijden dat je een volle agenda hebt". Vind het hartstikke lastig en toch super waar. Blijkbaar ben je juist in periodes dan je veel werk hebt een ideale kandidaat voor (potentiele) klanten. Of het je geur is, je uitstraling, je blik...ik weet het niet. Het is een beetje als solliciteren op het moment dat je helemaal tevreden bent met je baan. Juist dan wordt je aangenomen. Wanneer je denkt: het lijkt me helemaal ok als jullie niet met mij in zee gaan, willen ze niemand liever dan jou :-) Vraagt overigens wel best veel vind ik. Ben je dagen achter elkaar aan het trainen, moet je ook nog contact opnemen met een oud contact of een potentiele klant. Maar, het werkt wel!

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 22 Jan 2016

Ha Pieterbas, Dat is een mooie waarneming: dat mensen je willen juist als je tevreden bent en hard aan het werk. Herkenbaar. En ja, best slim om dan juist wel de relaties te leggen.

Angenieta Snoek
Door

Angenieta Snoek

op 25 Jan 2016

Ha Anneke. Wat een opluchting dat het niet zo ingewikkeld hoeft. Gewoon iets aanpakken, dat past wel bij mij. Als eerste kraal ga ik een blog schrijven. Dat wil ik regelmatig gaan doen voor twee doelgroepen: managers en professionals in zorg/ welzijn. Wat is nu een goede frequentie?

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 25 Jan 2016

Ha Angenieta, voor twee doelgroepen tegelijk! Ik zou er eerlijk gezegd met eentje beginnen. Het hangt van je doel en doelgroep af hoe vaak je een blog schrijft. Ga je hem ook versturen via een nieuwsbrief? Ik zou rustig aan beginnen. Een keer in de twee weken is al heel wat. Het schijnt dat regelmaat belangrijk is. Dus als je zegt eens in de maand, dan dus ook echt eens in de maand.

Judith Kat
Door

Judith Kat

op 26 Jan 2016

Mooie metafoor Anneke! Inderdaad een die blijft! Mijn eerst kraal voor KatWijs was het opschrijven van mijn idee en het vertellen aan mensen. Toen had ik al meteen een eerste klant! Ik verheug me al op jouw ongetwijfeld mooie en zinvolle komende artikelen! Dank!

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 27 Jan 2016

Ha Judith, Dank voor je bijdrage! Goed dat je je idee echt hebt opgeschreven. Dan heb je het voor jezelf in ieder geval helder. Mooi ook dat je gelijk een eerste klant kreeg met het vertellen van je idee. Fijne eerste kraal!

Reactie plaatsen