Muziek in je marketing

Muziek in je marketing

Muziek is van alle culturen. Muziek is van alle tijden.  Het verbindt, verlicht, troost. Zweept ons op, bepaalt ons ritme. Maar doet ook de pijn vergeten.

Muziek gaat voorbij het verstand, maar niet voorbij ons gevoel.

De meest persoonlijke vorm van muziek is de zang. Geen fysiek instrument om je achter te verschuilen. Je eigen stem is je instrument. Je stem ben jij.

Mijn voormalige zanglerares zei altijd: ‘je ziel wil zingen’. Niet alleen mijn ziel, maar iedereens ziel. Het is een oeroude vorm van communiceren, voor de taal, voorbij de taal. Volgens mijn zanglerares kon de ziel alleen zingen als je echt helemaal meende wat je zong. Als je voelde wat je zong.

Als je bedrijf een ziel heeft, wil die vast ook zingen. En met jouw stem kun je je bedrijf laten zingen.  Je maakt je eigen muziek met je onderneming. Zou het niet mooi zijn als je die aan iedereen laat horen?

Bedrijven gebruiken muziek graag en vaak in hun reclame. Muziek kan, in combinatie met beelden, een sfeer creeren, een gevoel opwekken. Soms is het liedje veel mooier en inspirerender dan het product.

Neem bv het liedje True Colors, bekend gemaakt door Cindy Lauper. Prachtig liedje over dat je mag zijn wie je bent. Het roept je op moedig te zijn en je echte kleuren te laten zien. Als de regenboog. Belangrijke boodschap in deze tijd.

En het product?

In 2011 zong Guy Barzily het in de Voice of Holland:

Soms past de muziek precies bij het product.  Zoals Ellen ten Damme voor provincie Drenthe

Of Gnarls Barkley voor PUMA.

Nu denk je misschien: muziek is leuk voor die grote bedrijven, maar daar heb ik toch niks aan als zelfstandig professional?

Het is toch zeker niet de bedoeling dat ik echt muziek ga maken? Het blijft toch beeldspraak? Toch?!

Mmm, er zijn er die daar anders over denken.

Neem bv Deborah Henson-Conant, ze is professioneel harpiste en zelfstandige. Dus ja, zij stuurt ook e-zines rond. Deze keer doet ze het op muziek. (Je hoeft niet helemaal te kijken hoor, je hebt al snel het idee te pakken.)

Wereldberoemd is ook de 1 pound fishman. Hij heeft zelfs nog een keer meegedaan met de X factor!

Dus…hou je van zingen, waarom niet?

Hier is mijn geïmproviseerde gezongen versie van het eerste deel van deze marketingupdate. Tja, walk your talk! Sing your song!

Misschien hou je niet van zingen, vind je dat je het niet kunt.

Laat je het liever bij beeldspraak.

In dat geval:

Wat voor muziek past bij jouw bedrijf?

Heb je een concreet muziekstuk of liedje in gedachten?

Schrijf het dan hieronder! Liefst met de link naar bv youtube.

Reactie plaatsen