Netwerken, de sleutel tot genoeg klanten?

Netwerken, de sleutel tot genoeg klanten?

Wat doen zelfstandig professionals zoals jij en ik aan marketing? Hoe lukt het ze om succesvol te zijn? Facebooken ze zich suf? Netwerken ze? Sturen ze nieuwsbrieven? Ik ga op zoek. Ik ben tenslotte niet voor niets marketinggids.

Ik heb namelijk een beetje genoeg van marketinggoeroes. Ze weten het allemaal zo goed. Zijn zo succesvol. Wrijven je onder de neus dat jij dat ook zou kunnen zijn als je maar….

Ach, ze hebben vast wel gelijk. Maar gelijk hebben en van mij ook krijgen zijn twee verschillende dingen. Ik wil geïnspireerd worden, niet geïntimideerd.

Dus ik ben op zoek gegaan naar andere voorbeelden. Naar collega’s die op hun eigen manier succesvol zijn. Niet een expert zijn in marketing, maar daar toch iets heel goeds in doen. Ze hebben voldoende klanten, omzet en hebben plezier in hun werk. Zijn blij met hun zelfstandig bestaan.

Netwerken door Wardy PoelstraWardy PoelstraDe eerste in de serie is Wardy Poelstra. Wardy was indertijd de uitgever van mijn boeken. Hij werkte toen nog bij Pearson Education. Hij is inmiddels zeven jaar zelfstandig. Hij is projectmanager/publicatiebegeleider en heeft sinds twee jaar een eigen imprint Warden Press. Telkens als ik hem spreek is hij opgewekt en heeft hij werk genoeg.

Hoe doet hij dat toch?

Ik heb hem geïnterviewd.

Wat blijkt? Goed netwerken is voor hem cruciaal.

Hij zegt er verschillende interessante dingen over:

‘Juist doordat je voorspelbare stappen zet kun je op het spoor komen van dingen die niet zo voor de hand liggen’

Ja, hij gaat naar boekpresentaties, borrels, boekenbeurzen. Ook al heeft hij er niet altijd evenveel zin in. Maar juist door die voorspelbare stappen te zetten komt hij nieuwe mensen tegen. Is er ruimte voor het onverwachte.

Hij heeft ook 2 netwerklessen:

Je moet nooit netwerken om er klussen uit te halen. Je moet het doen omdat je het leuk vindt, echt interesse hebt in de mensen die je spreekt. Die klussen komen vanzelf wel, soms uit heel onverwachte hoek. (En als je op een borrel toevallig een keer een goede lead krijgt moet je die natuurlijk wel opvolgen!)

Je moet het netwerken ook niet overdrijven. Je moet er niet te veel gewicht aan toekennen. Het is niet je werk. Hij gelooft nog steeds heilig dat kwaliteit het belangrijkste is. Als je je werk goed doet, verspreidt het zich, kom je bovendrijven en gunnen mensen je een opdracht.

Zijn allerbelangrijkste boodschap is dat je marketingactiviteiten moet doen die je leuk vindt. Hijzelf houdt van met mensen praten. Is echt geïnteresseerd. Maar als je al dat sociale gedoe niet leuk vindt moet je het vooral niet doen. Kies altijd je eigen spoor. Volg je eigen hart. Wat die marketingmensen ook zeggen.

In het interview hebben we het verder over de voor- en nadelen van het zelfstandig zijn. En de grootste successen van Wardy Poelstra. Luisteren dus.

BInterview Wardy Poelstraeluister hier het interview (11 minuten en 42 seconden)

 

 

Inhoudsopgave:

  • Wardy stelt zich voor
  • Waarom zelfstandig
  • Hoe is het je gelukt genoeg klanten te hebben? Netwerken dus! Je moet het wel leuk vinden.
  • De lessen
  • Nadelen zelfstandig zijn
  • Successen!

Vraag aan jou:

Is netwerken wat voor jou? En zo ja, wat doe jij dan vooral? Laat het hieronder weten. Zo krijgen we een mooi overzicht van netwerkactiviteiten.

Reactie plaatsen