Niche: keurslijf of succesbepaler?

Niche: keurslijf of succesbepaler?

Als ik terugkijk op mijn loopbaan als zelfstandige zie ik dat ik in al die jaren (15) heel wat heb gedaan: ik heb managers getraind, als ook medewerkers van sociale werkvoorzieningen, ondernemingsraden, trainers en coaches.Veel verschillende mensen met allerlei werkproblemen gecoached. Ik heb me gespecialiseerd in: opleiden van trainers, middelmatigheid en provocatief coachen.
Congressen georganiseerd en boeken geschreven.

Een duidelijk profiel?

De een kende me vooral als (provocatief) coach, de ander als opleider van trainers, de volgende dacht dat ik vooral ondernemingsraden trainde. Het bleven gescheiden werelden. Soms best lastig. Terwijl ik heus wel beter wist.

Kies toch die niche van je!

taartToen ik als zelfstandige begon, kende ik al de kreet van de marketingexperts: als je echt succesvol wilt zijn in wat je doet, moet je heel specifiek zijn in wie je doelgroep is. Bepalen wat jouw specifieke niche is.

Echt, ik hebt het geprobeerd. Jaar in jaar uit. Eerlijk gezegd ben ik al tien jaar bezig mijn bezigheden terug te brengen tot een specialisme voor een specifieke doelgroep.

Het is me niet gelukt. Ik heb het niet gedaan.

Omdat ik liever minder succesvol was – in de zin van geld verdienen – dan minder gelukkig. Ik word gelukkig van leren, nieuwe zaken aanpakken. En ook van doen waar ik goed in  ben. En dat was inmiddels best veel.

Ik ben wel een eind gekomen. Ik heb schepen achter me verbrand, ben een nieuwe weg ingeslagen, die van marketinggids voor zelfstandig professionals die geen ster zijn in marketing maar wel graag klanten willen.

Volgens de marketingexperts nog niet specifiek genoeg. Maar voor mij voorlopig wel. Ik ben namelijk aan het uitzoeken hoe ik mijn rol als marketinggids het beste in kan vullen.  Ik hou van vrijheid en mogelijkheden.

Dat wil niet zeggen dat ik alles aanpak wat zich aandient. Of op jacht ga naar welke marketingklant dan ook. Ik heb wel een aantal criteria.

Mijn criteria voor goed werk zijn:

  • plezier hebben;
  • met inspirerende mensen werken;
  • mooie dingen maken/doen waar mijn klanten echt wat aan hebben;
  • voldoende geld verdienen;
  • tijd overhouden om niks en leuke dingen te doen;
  • vrolijkheid en liefde aan de wereld toevoegen.

Oke, best algemeen nog. Het gaat ook vooral over mij (oei, dat schijnt niet te mogen, het gaat toch om jou?!) Ik heb het dan ook wat meer gericht (zie de video hieronder). Maar niet door een heel specifieke niche te kiezen.

Doelgroepenkeurslijf?

Het kiezen voor een niche, een heel specifieke doelgroep voelt voor mij als een keurslijf. Maar hé, dat komt door hoe ik in elkaar zit.

Door de marketingstijlentest ben ik erachter gekomen dat het niks voor mij is om te gericht te moeten kiezen.

In de video hieronder hou ik een pleidooi om op een andere manier te kijken naar je doelgroep.

Focus

Laat ik eerlijk zijn: in het wilde weg wat doen gaat je niet helpen te bereiken wat je wilt. Een goede focus helpt om wat jij te bieden hebt bij de mensen te krijgen die daar graag gebruik van willen maken. Een focus is een houvast.

Je focus kun je zien als de vaas waarin de bloemen staan. De bloemen die daarin staan kunnen of precies dezelfde zijn (je specifieke doelgroep) of heel verschillend (de mensen die je wilt bedienen).

vaas tulpen

Waar het om gaat is dat je een manier vindt die bij jou past. Op dit moment. Bij jouw bedrijf.

Bekijk de video en bepaal zelf wat je er van vindt.

En? Weet je al wie je inspirerende opdrachtgevers kunnen zijn?

Of je specifieke doelgroep?

Reactie plaatsen