'Wil je met me trouwen' (hoe je een relatie met nieuwe klanten krijgt)

'Wil je met me trouwen' (hoe je een relatie met nieuwe klanten krijgt)

Toen de beroemde en beruchte tennisser Andre Agassi, Steffi Graf (ook een geweldige tennisster) voor het eerst zag was hij verkocht:

‘Ik ben al verliefd op Steffi Graf sinds ik op de Franse tv een interview met haar zag. Ik was als door de bliksem getroffen , verblind door haar ingehouden gratie, haar ongelooflijke schoonheid. ‘
Uit: ‘Open’ de autobiografie van Andre Agassi

Hij plakte een foto van haar op zijn koelkast. Dit wordt mijn vrouw, dacht hij als hij de koelkast open en dicht deed. Hij probeerde op allerlei manieren contact met haar te krijgen. Maar zij? Zij reageerde niet.

overval nieuwe klanten nietDan is het 1992. Agassi en Graf winnen ieder de enkelspelfinale van Wimbledon. De grote droom van Agassi komt uit: als winnaar ontmoet hij tijdens het officiële galadiner eindelijk Graf. Opgewonden geeft hij haar een hand, vertelt hoe graag hij contact met haar wil. Hij zet zenuwachtig zijn charmantste glimlach op.

Valt Steffi zwijmelend en dankbaar voor zijn voeten? Welnee!  Ze zwijgt en glimlacht ondoorgrondelijk.

Wij, zelfstandig professionals, gedragen ons soms als Andre Agassi.

We hebben onze ‘ideale klant’ gevonden en nu willen we onze romance starten. Nee, we willen zelfs dat we gelijk gaan ‘trouwen’! Koop mijn product, laat mij je coachen. Volg mijn training.

N.B. een ideale klant is iemand met wie je heel graag wilt werken omdat het een persoon of groep is waar je je thuis bij voelt; omdat zij/hij een vraagstuk heeft waar jij een goed antwoord op hebt; de klant is bereid voldoende geld te betalen.

Je boft als je een ondoorgrondelijke glimlach krijgt.

Goed, ik overdrijf.

Je bent slim en sociaal vaardig.

Maar is het niet wat je stiekem wilt? Dat je ideale klant zodra die jou (of je product) ziet verkocht is? Of vooruit, toch zeker na drie kennismakingen?

Nieuwe klanten krijgen is net een relatie opbouwenIndertijd zei mijn ondernemingscoach tegen me: ‘Het is net als een relatie. Als je iemand nieuw tegenkomt zeg je toch ook niet: “Wil je met me trouwen?” Nee natuurlijk niet. Je tast wat af, leert elkaar kennen, en wie weet wordt het dan wat meer.’ Soms gaat het snel, soms duurt het lang.

Zo is het ook met nieuwe klanten. Je kunt ze onderverdelen in categorieën:

  • Vreemdelingen die je tegenkomt
  • Vage bekenden (via, via, ooit eens ontmoet)
  • Goede bekenden
  • Vrienden
  • Verliefden
  • Partners
    (exen 🙂

Iedere fase vraagt een andere aanpak, andere vaardigheden.

Ik geef je wat ideeën. Ik kan me voorstellen dat jij nog veel betere tips hebt. Zet ze dan vooral hieronder in een reactie.

  1. De vreemdeling die heel misschien wel je ideale klant is. (Hallo! Leuk je te ontmoeten)1vreemdeling
    • Om te beginnen is het zaak dat je elkaar kunt ontmoeten. Dus zoek waar je gewenste vreemdeling is en zoek hem, haar op. Dat kan fysiek zijn (congressen, workshops, events), maar ook digitaal (facebook, linkedin etc.)
    • Vervolgens is het handig als je zelf vindbaar bent en er wat aantrekkelijk uitziet.
      Digitaal kan dat via je website, linkedin, facebook etc. zijn). Fysiek is het heel mooi als je zelf een presentatie geeft, een werkgroep begeleidt. Mocht dat er niet inzitten dan kun je natuurlijk altijd een geïnteresseerd praatje aanknopen.
    • En als je dan een aardig contact hebt, zorg dan dat ze je weer weten te vinden en jij hen. Telefoonnummers uitwisselen, linken, visitekaartjes uitdelen. Dat soort zaken. Niet spectaculair, wel belangrijk voor een vervolg. Want wie weet was het liefde op het eerste gezicht 🙂
  2. Vage bekende (wil ik iets met/van jou?)3bekenden
    • Bepaal of je de ander beter wilt leren kennen. Het heeft geen zin door te gaan als je inschat dat het toch niks wordt.
    • Als dat zo is: hoe kun je dan op een passende manier weer in contact komen? Niet : ‘Wil je met me trouwen?’ Maar wel: ‘Zin in een kopje thee?’ Juist thee, omdat je nog weet dat de ander thee dronk en geen koffie. Digitaal: Ik heb een artikel geschreven. Zin om te lezen?  Dat kan voor jou interessant zijn want….
    • En als je elkaar ontmoet (fysiek of digitaal), dan draait het om elkaar beter leren kennen. De vraag ‘wil je met me trouwen’ lijkt ver weg. (Maar stel hem gerust, beetje dramatisch. lach erbij en kijk wat er gebeurt)
    • Leuk genoeg om een vervolgafspraak te maken? Zorg dan dat je de intentie uitspreekt voor je elkaar uit het oog verliest.
  3. Goede bekende (geïnteresseerd)2vagebekende
    • Jullie komen elkaar nu en dan tegen. Wisselen belevenissen uit. Je vraagt naar de leuke en lastige zaken waar de ander mee te maken heeft. Je kunt nu tenslotte wat persoonlijker worden.
    • Je kunt ook duidelijk maken wat je voor de ander kunt betekenen. Door de goede vragen te stellen, informatie te geven, mogelijke oplossingen te schetsen. Betekent wel dat je helder hebt wat je te bieden hebt. (Je aanbod: producten, diensten.)
    • Je kunt aangeven dat je op de een of andere manier verder wilt met de ander.
    • Of je besluit dat je de ander niet meer wilt zien. Omdat het toch niks gaat worden. Zonde van je tijd en energie.
  4. Vriend (klant)4vrienden
    • Je zet je in voor je vriendschap. Geeft aandacht, steun als het nodig is. Doet ook leuke dingen. Je bent attent. Maar ook ontspannen.
    • Jullie zorgen voor een passende regelmaat in je ontmoetingen.
    • Vrienden kunnen je ook bij hun bekenden introduceren. Je kunt ze dat best vragen.
  5. Verliefdheid (de absoluut totale wildenthousiaste ideale klant)5verliefd
    • Opwindend en spannend. Nieuwe werelden gaan voor je open. Je bent geïnteresseerd, geconcentreerd om de wensen en verlangens van de ander in te willigen. Je stijgt boven jezelf uit door meer te leveren dan je van te voren gedacht had.
    • Het is zaak ook aan jezelf te denken, niet alle tijd in je verliefdheid te stoppen.
    • en je vrienden niet te vergeten
    • Tijd om de vraag te stellen: ‘Wil je met me trouwen?’
  6. Partner (uiterst loyale klant)6partners
    • Je partner is niet nieuw meer, maar je steun en toeverlaat. Ja je denkt misschien dat je klant jou nodig heeft, maar andersom is het ook waar: jij hebt je partner nodig. Om samen te werken, te ontwikkelen, nieuwe dingen te ondernemen. Je hoeft je niet sterker voor te doen dan je bent. Het is tenslotte je partner.
    • Zaak dus om je partner de aandacht en het vertrouwen te geven die hij of zij verdient. En je eigen kwetsbaarheden eerlijk te bespreken.
    • Realiseer je dat de 80/20 regel geldt. 80% van je werk komt van 20% van je klanten. Van je partner, je vrienden. Dus niet te snel hijgerig op zoek naar vreemdelingen waar je misschien wat mee kan krijgen.

Mijn vraag:

  • Heb jij goede (misschien simpeler) manieren om een relatie met nieuwe klanten te krijgen en te houden?

Zet ze dan hieronder in de reacties.

Ik reageer altijd.

sportpaare-graf-agassi-1-DW-Sport-Las-VegasP.S. Het is Agassi gelukt hoor! In 2001 trouwden ze met elkaar. Kregen kinderen, zijn nog steeds bij elkaar.

Dus misschien toch een idee: je ideale klant op de koelkast? 🙂

 

Elisa Lamy
Door

Elisa Lamy

op 27 Jan 2016

Hoi Hanneke, leuk de analogie met trouwen…hoewel trouwen voor mij in de praktijk niet helemaal mijn ding is gebleken ….ik ga voor vriendschappen, minder complexe, duurzaam en je kunt er meerdere hebben ;-)…ik dacht even na over je vraag ‘hoe heb jij een relatie met een nieuwe klant gekregen?’ en ik realiseerde me dat mijn laatste opdrachtgevers in mijn leven zijn gekomen via een hulpvraag die ik naar hen richtte. Ik zat met een idee voor een training, wist niet goed waar ik het geld voor dat project vandaan moest halen (een training voor mensen in ‘kwetsbare’ positie), belde een aantal mensen op om advies te vragen, vertelde dat ik behoefte had aan sparren, vertelde enthousiast over mijn ideeën en plannen voor een bepaald project en stelde hen veel open vragen zodat zij de mogelijkheid hadden met suggesties te komen…bij een van die mensen bleek ik op de juiste moment te bellen, ze zochten precies zo iemand als ik omdat hun trainer was weggevallen, twee andere relaties die ik om hulp/advies vroeg hebben me later opgebeld met een aanbod voor een opdracht, en ik werk nog regelmatig met hen op projectbasis….Zo zie je maar hoe het kan rollen, één van mijn kraal aan de marketingketting is dus: Durf om hulp te vragen.

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 28 Jan 2016

Ha Elisa, O, wat een mooi voorbeeld! Hulp vragen is iets wat ik de komende tijd meer ga doen. Is dat hulp vragen nou typisch vrouwelijk gedrag of doen mannen dat ook? Ik ga er eens op letten. Dank voor het delen!

Ilona
Door

Ilona

op 28 Jan 2016

Hoi Anneke. Waar ik aan moet denken bij de relatie met nieuwe (en bestaande) klanten is: wees jezelf. Je bent een mens, een echte, en dat is toch wat de meeste klanten willen. Dus probeer geen perfecte verkooppraatjes, doe maar net alsof je kennismaakt met iemand ;) Stel geïnteresseerde vragen en luister naar het antwoord. Het haalt de druk eraf voor jezelf en het maakt je nog aantrekkelijker ook!

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 29 Jan 2016

Zo is het!

Reactie plaatsen