Waarom het fijn is niet gelijk succesvol te zijn

Waarom het fijn is niet gelijk succesvol te zijn

Wat doe je als je, zoals ik,  van schilderen houdt en met name van portretten? Juist, je gaat naar de expositie van het werk van Alice Neel (1900 – 1984), in het gemeentemuseum van den Haag.

alice-neel-hartley

Met mijn neus zo dicht mogelijk op haar schilderijen probeer ik te achterhalen hoe het haar lukte de plooien in de kleding te schilderen, die uitdrukking in de ogen te krijgen. Om vervolgens weer van een afstandje te kijken. Het wonder dat uit al die verschillende verfstreken, zoiets samenhangends en indrukwekkends kan ontstaan.

Wow, die mevrouw kon schilderen.

Hoe kan het dan dat ik nog niet van haar gehoord had?  Of heb ik het gemist? Tenslotte hangt ze met 70 doeken op deze speciaal aan haar gewijde expositie. Dus hoe zit het, was ze al vroeg in haar carriére bekend?

Nee. Alice Neel heeft jaren en jaren geschilderd zonder erkenning te krijgen van de kunstwereld. En ook zonder veel te verkopen. Uiteindelijk kreeg ze – dankzij de tweede feministische golf – de erkenning en waardering die ze verdiende. Ze heeft er ongeveer vijftig jaar over gedaan.

alice-neel

Alice Neel met haar schilderij van Andy Warhol

Goed, vijftig jaar is lang om succes te krijgen. Het zal ook te maken hebben met haar eigenzinnige keuzes als kunstenaar. De meesten van ons zijn ook geen kunstenaars. Toch is het altijd goed te realiseren dat succes, op wat voor manier dan ook, tijd nodig heeft.

Je hebt tijd nodig om je bedrijf op te bouwen

Dus als je zelfstandig professional bent en je bedrijf aan het opbouwen bent, verwacht dan niet gelijk succes.

  • Je hebt tijd nodig om helder te krijgen wat je wilt en kunt, wat bij je past. Alice Neel heeft er een tijdje over gedaan om te ontdekken dat ze via haar portretten een tijdsbeeld uit wilde drukken. Ze wilde de ziel van de persoon en de tijd waarin die leefde zichtbaar maken.
  • Je hebt tijd nodig om je rekenschap te geven van je uitgangspositie, de context waarbinnen je werkt. Alice Neel werkte bijvoorbeeld in een context waarin het niet makkelijk was erkenning te krijgen.
  • Je hebt tijd nodig om jezelf onder de aandacht te brengen, zichtbaar te zijn.
  • Je hebt tijd nodig om te achterhalen wie je klant is en waar je die kunt vinden.
  • Je hebt tijd nodig om in contact te komen met die mogelijke klant, te achterhalen waar die mee zit en of jij daar wat in te bieden hebt.
  • Je hebt tijd nodig om een dienst, product te maken waar jij helemaal achter staat en die je klant veel op kan leveren.
  • Je hebt tijd nodig om die dienst, dat product uit te testen, aan te passen
  • Je hebt tijd nodig  om de match te maken tussen jou, je klant en de dienst, het product.
  • Je hebt tijd nodig om je product aan je klant te verkopen

Dus ja, je hebt tijd nodig om die basis voor je bedrijf te leggen. Dus de verleiding te weerstaan direct voor het succes (inkomen) te gaan.

Ontmoedigend idee?

Veel startend zelfstandig professionals vinden het een ontmoedigend idee dat ze niet gelijk al morgen succesvol zullen zijn. Niet gelijk al morgen de zekerheid zullen hebben van voldoende inkomen. Maar dat het best nog even kan duren. Ze willen snel klanten, snel inkomen!

Ik zie snel resultaat hebben juist als een nadeel.

Voor je het weet zit je aan een halfbakken product vast. Of aan klanten waar je niet blij van wordt. Of je kunt geen goed vervolg bieden waardoor je je klanten weer kwijtraakt. Dus: haastige spoed…is zelden goed.

Ik zie het als een voordeel dat het best een tijdje kan duren voordat je bedrijf goed loopt. De tijd die je besteedt aan je visie en je zichtbaarheid, je mogelijke klanten en je product/dienst, betaalt zich dubbel en dwars uit. Je bouwt een solide en realistische basis. Je holt jezelf niet voorbij, noch uit.

Wat doe je dan wel?

Wat je wel kunt doen is acties ondernemen die je helpen je zichtbaarheid te vergroten, je klanten te vinden, je producten te ontwikkelen.

Want die elementen – zichbaarheid, klanten, producten/diensten –  vormen de basis van je (toekomstige) succes.

drieelementen

Je vriendelijke marketingactiviteiten verbinden de elementen:

drieelementenmarketing

Als je de tijd neemt zul je het volgende ontdekken:

  • Je ontwikkelt niet element voor element, maar het ontwikkelt zich samen.
    juggling animated GIF
  • Het is een voortdurend proces. Al doende leer je, ontdek je.

Dus ‘de tijd nemen’ betekent niet dat je niets hoeft te doen of niets kunt verkopen. Het betekent wel dat je aandacht gericht is op het leggen van een stevig fundament onder je bedrijf. Zodat je zichtbaarheid, je ideale klant en je product, dienst een match vormen.

drieelementenkoop

De komende weken zoem ik in op de verschillende elementen. Wat kun je doen om je zichtbaarheid te vergroten? Je ideale klant te vinden? Je fantastische dienst/product te ontwerpen?

Benieuwd naar wat jouw eerstvolgende stap kan zijn?

Ik overleg graag met je. Dus neem even contact op als je met een vraag zit.

Reactie plaatsen