Een Aantrekkelijke Giveaway Maken in 10 Stappen

Een Aantrekkelijke Giveaway Maken in 10 Stappen

Waarom een Giveaway?

give away aanbieden

De jongen in het winkelcentrum kijkt me stralend aan: ‘Mag ik u een gratis krant aanbieden?’

Ik kijk even stralend terug: ‘Nee joh, ik heb al een krant, succes verder!’ en ik loop door.

Soms lijkt het of je de gratis aanbiedingen van je af moet slaan. Kijk maar eens naar de advertenties in je facebooktijdlijn. Gratis ebook, gratis webinar, gratis rapport, gratis e-cursus.

Waarom is iedereen toch zo dol op cadeautjes uitdelen? Ook als je niet jarig bent, het geen sinterklaas, kerst is? Ook als lang niet iedereen ze wil hebben?

Daarom een giveaway!

Give away aanbiedenDe jongen kijkt me stralend aan: ‘Wilt u een slokje proeven van onze nieuwe biologische wijn?’ Het is vrijdagmiddag en ik doe boodschappen in mijn natuurwinkel. ‘Ach, laat ik eens gek doen’ , zeg ik en proef de wijn. Lekker! Na een kort gesprekje loop ik weer door. Ik neem de ansichtkaart met uitleg over de wijn mee. Je weet maar nooit…

Had ik van tevoren nagedacht over biologische wijn? Welnee, ik kwam voor heel andere dingen: thee, groente, melk.

Maar als ik een keer voor de biologische wijn kom, weet ik nu wel welke ik lekker vind.

En dat allemaal dankzij de ‘giveaway’, het gratis slokje wijn.

Als zelfstandig professional die met mensen werkt, heb je niet altijd een fysiek product dat je kunt laten proeven.

Maar je zult in deze blog ontdekken dat ook jij een heel aantrekkelijke giveaway kunt maken die mogelijke klanten graag willen hebben. Zodat mogelijke klanten een relatie met je kunnen opbouwen of direct beslissen dat ze met je in zee willen.

Een giveaway doet het volgende voor je:

  • Het maakt mogelijke klanten duidelijk wat je kunt en waar je voor staat
  • Je hebt een cadeau voor iemand die geïnteresseerd is in wat je doet.
  • Je laat mensen op een laagdrempelige manier met jouw kennis, kunde, manier van werken, dienst, product kennismaken.
  • Je trekt de juiste klanten aan.
  • Je kunt een relatie met mogelijke klanten opbouwen.
  • Je onderscheidt je van je collega’s en concurrenten.

Dus ja, ik raad iedere zelfstandige professional aan een give away te maken. Een voorproefje van wat jij te bieden hebt.

Want hoe moeten mensen er anders achter komen of wat jij ze te bieden hebt wat voor ze is?

Maak je give away! 

In deze blog kom je te weten waar je een give away voor kunt gebruiken, wat het doel er eigenlijk van is, de verschillende soorten giveaways, maar ook HOE je een giveaway maakt.

Omdat het echt een lange blog is om te beginnen een inhoudsopgave:

In deel 1 kom je te weten wat voor soort giveaways er allemaal wel niet zijn en welke keuzes jij te maken hebt.

In deel 2 krijg je de handvatten en ideën om de giveaway daadwerkelijk te maken.

 

Deel 1: Het voorwerk voor je giveaway

Misschien denk je: ik begin gelijk met het schrijven van mijn gratis ebook! Ik heb een goed idee en schrijf het meteen maar op.

NIET DOEN!

Bezin voor je begint.

Bedenk:

Een goede voorbereiding is het halve werk.

Wil je een echt goede giveaway maken die de mogelijke klanten aantrekt die bij je passen? Een giveaway waarmee je je onderscheidt? Dan is er voorwerk nodig. Wat bezinningstijd.

Het internet is een kerkhof van haastig in elkaar gezette givewaways. Niemand die er naar omkijkt.

Neem die tijd. Beantwoord de vragen die bij elke stap staan. Je zult zien dat je je uiteindelijk veel werk bespaart. En dat je een prachtige en aantrekkelijke giveaway kunt maken.


Stap 1: Wat wil je met je giveaway bereiken?

Je maakt je giveaway niet voor niets. Natuurlijk wil je er wat mee bereiken. Maar wat precies? Je kunt de volgende doelen onderscheiden: zichtbaarheid, mensen enthousiast maken voor je product/dienst en tot slot, het doel van je giveaway kan zijn om een relatie met je mogelijke klant te starten. (Niet een liefdesrelatie hoor!) Ik licht ze even – met voorbeelden – toe.

a. Zichtbaarheid

Een giveaway heeft onder andere als doel jou en je diensten, producten, filosofie, methode zichtbaar te maken.

Wat heb je aan al je mooie diensten als bijna niemand ervan op de hoogte is? Als ze je naam niet onthouden?

Dan kun je geen waarde toevoegen voor je ideale klant. Het wordt lastiger klanten krijgen, geld te verdienen.

Je kunt je via je giveaway op verschillende manieren zichtbaar maken.

  1. Letterlijk zichtbaar te zijn. Door een video te maken waar mensen je kunnen zien en horen.
    Iemand die van veel houdt is Eelco de Boer van winst.nl. Hij maakt gratis te bekijken video’s, gratis te beluisteren podcasts, bestormt facebook met gratis ebooks, geeft gratis (verkoop)webinars, heeft 25 gratis ebooks op zijn site staan. Tja, dat kan ook natuurlijk. Veel.
    give away
  2. Door je expertise zichtbaar te maken
    Neem bv Marike van Gemert die gespecialiseerd is in Praten met kinderen. Ze heeft een goed verzorgde reader gemaakt waarin ze haar visie geeft en de nodige tips.
    give away
  3. Door je methode zichtbaar te maken
    Iemand die zowel zichzelf maar zeker ook zijn methode zichtbaar maakt is Edwin Selij. Hij is hypnotiseur en leert anderen te hypnotiseren.
    Niet dat je het gelijk zelf kunt als hij het voordoet, maar hij laat wel zien hoe zijn technieken werken. En hij heeft ook een video voor je gemaakt waarin hij je hypnotiseert. Je ziet het dus niet alleen. Je ervaart het ook nog.
    give away
  4. Door je dienst/product zichtbaar te maken
    Een gebruikelijke en traditionele manier om je dienst/product onder de aandacht te brengen  is via een catalogus, een brochure. Dat kan een fysiek overzicht zijn, maar ook een digitale. Zie bijvoorbeeld die van Rob Walbrecht die je het heelal laat begrijpen:giveaway

b. Met je giveaway enthousiast maken voor product/dienst

Een volgende stap is om je product/dienst niet alleen zichtbaar te maken, maar ook om mensen (je ideale klant) enthousiast te maken voor je product of dienst. Je voornaamste doel van je giveaway is om enthousiasme op te wekken.

 

De giveaway is dan een soort proeverij van je product of dienst. Zo kan je ideale klant rustig kennismaken met wat je te bieden hebt. Ze krijgen een eerste ervaring. Zoals ik met het kleine glaasje biologische wijn.

Smaakt het naar meer? Dan staat het product klaar of kun je een volgende stap nemen in het afnemen van een dienst. (Vaak een intakegesprek.)

Voorbeelden

Een heel duidelijk voorbeeld van zo’n voorproefje is de giveaway van Ellen de Lange-Ros. Zij heeft verschillende boeken geschreven en biedt je als gratis het eerste hoofdstuk aan.

give away

Een ander voorbeeld, iets minder een op een, is de giveaway van Else Kramer.
Zij geeft via haar giveaway een voorproefje weg van haar betaalde cursus.
Je maakt gelijk kennis met haar eigen methode: anders kijken. In het woord zit natuurlijk al de transformatie die de giveaway belooft.
give away

c. De gratis weggever als start van relatie

Het doel van veel giveaways is om een langere relatie met de ideale klant op te bouwen. Veel zelfstandig professionals moeten het hebben van een goede relatie met hun (mogelijke) klanten. Vertrouwen winnen is dan een belangrijke vaardigheid.

Maar je kunt pas laten zien wat je waarde is en dat je te vertrouwen bent als je wat vaker contact hebt met je ideale klant.

Dus naast dat je zichtbaar bent is het van belang dat je kan werken aan een relatie met je ideale klant.

Vandaar dat de giveaway gebruikt wordt als middel om een langer contact met de ideale klant te hebben. Na de giveaway kun je de klant van informatie voorzien, tips geven, adviezen vragen, wat je ook maar wilt. En ja, ook uitnodigen een bepaald product of specifieke dienst van je te kopen.

Wat anders (en misschien wat negatiever gezegd):
De giveaway is het aas waarin je hoopt dat de ideale klant bijt zodat je die beetje bij beetje binnen kunt halen.

Nu doet niet iedere ondernemer dat even subtiel. Sommigen bestoken je, als je hun giveaway hebt aangenomen, direct met de ene aanbieding na de andere. Proberen je over te halen toch vooral die ene unieke, bijzondere dienst te kopen. Vaak niet fijn. Gevolg is dat je je zo snel mogelijk verlost van de lijn en rustig het aas opknabbelt.

Maar sommige ondernemers/ zelfstandig professionals doen het echt heel plezierig.

Bijvoorbeeld Henneke Duistermaat. Ze is copywriter en marketer. Haar site is in het Engels. Haar giveaway geeft nuttige tips aan mensen die beter willen leren schrijven. Ze noemt haar giveaway: Snackable writing course. Je ontvangt de cursus in behapbare emailporties.

give away

Bovendien heeft ze geen agressieve marketingstrategie. Nu ja, op haar website wil ze dolgraag dat je je aanmeldt voor haar giveaway.  Verder levert ze veel inhoud en weinig geschreeuw.

Maar misschien houden jij en je ideale klant juist wel van een beetje stevige marketing.

giveaway

Wat wil jij met je giveaway bereiken?

  • Zichtbaarheid vergroten (jezelf, je expertise, je methode, je dienst/product)
  • Mensen enthousiast maken voor mijn dienst/product
  • Relatie starten met mogelijke klant

 

Stap 2: Drie manieren om je giveaway in te zetten

Je maakt je give away niet voor niets. Je hebt een doel voor ogen en van daaruit kun je de volgende stap bepalen. Namelijk hoe je je giveaway precies inzet.

Ik heb drie manieren voor je: geschenk, ruilmiddel, selectiemiddel. Ik werk ze hieronder uit. Weer met voorbeelden natuurlijk. Bovendien kijken we ook gelijk met welke manier je je doel van je giveaway het beste dient.

a)   Giveaway als geschenk

Het woord ‘giveaway’ zegt het al: je geeft iets weg. Je geeft de ander een cadeautje. Je geeft de ander graag iets:

  • Omdat je inschat dat de informatie, het inzicht dat je deelt voor hen belangrijk is. En je bent hier niet op aarde om geld te verdienen, maar om te delen. Oké, vooruit, het kan natuurlijk geen kwaad voor je naamsbekendheid.
  • Je stelt de relatie met ze op prijs. Misschien zelfs ongezien, daarom geef je het. Onder deze categorie valt ook de noemer ‘relatiegeschenk’.
  • Je wilt een cadeautje geven waardoor de ander zich jou herinnert op het moment dat ze toe zijn aan je product dienst.

Zit er een verborgen agenda achter?
Misschien geen verborgen agenda, maar er zit wel een beïnvloedingsmechanisme achter: als jij een cadeautje geeft aan iemand anders, voelt die ander zich verschuldigd aan jou.

Voordelen van de giveaway als geschenk:

  • Je kunt de ander blij maken met een cadeau;
  • je krijgt daardoor een hoge attentiewaarde op het moment dat ze een probleem hebben waarbij jouw soort dienst kan helpen;
  • je zet je dienst/product in de schijnwerper.

Nadelen:

  • De ander voelt zich misschien ongemakkelijk bij iets ‘gratis’, voelt zich verplicht aan je.
  • Zonder vervolg kun je niet bouwen aan een relatie. Dus niet onderzoeken of en hoe je je ideale klant van dienst wilt zijn.

Als je al voldoende manieren hebt om op een andere manier met je ideale klant in contact te komen, valt het laatste nadeel weg. Dan kun je naar hartenlust uitdelen.

Voorbeelden

Wardy Poelstra van Wardenpress heeft als giveaway een mooi boekje gemaakt van zijn reis naar Japan. Goed verzorgd, persoonlijke observaties. Goed kloppend bij zijn profiel. Hij geeft het als cadeautje en als proeve van (eigen) bekwaamheid.

giveaway

Karin de Galan van de Galan, school voor training heeft als geschenk een ebook over haar eigen trainingsmethode. Kun je gewoon van haar website downloaden. Je hoeft geen emailadres achter te laten en je krijgt dus ook niet automatisch haar nieuwsbrief.  Het past ook in de marketingfilosofie van Karin. ‘Ik wil dat mensen zich op mijn nieuwsbrief abonneren omdat ze mijn inhoud interessant vinden, niet omdat ik ze graag als klant wil.’

Deel uit het ebook van Karin de Galan

Het geschenk is natuurlijk een goede manier om je zichtbaarheid te vergroten. Van jezelf, je methode of je dienst/product.

Maar je kunt mensen met behulp van je geschenk ook enthousiast maken voor je dienst/product. Ik weet zeker dat de geschenken van Wardy Poelstra en Karin de Galan daar een bijdrage aan leveren.

Net als het glaasje wijn in de natuurwinkel…

b)   Ruilmiddel

Je geeft niet zomaar iets gratis weg, je wilt er wel wat voor terug! Alleen het bijzonder van de giveaway is dat de het voordeel (cadeautje!) zwaarder lijkt te wegen dan wat er gevraagd wordt.

Wat kun je zoal ruilen?

  • Emailadres en toestemming om nieuwsbrief/ezine/tips te sturen. Dit ruilmiddel is het meest gebruikelijk in de onlinemarketing. Het biedt jou als aanbieder van de giveaway de kans om een relatie op te bouwen met je ideale klant.
  • Telefoonnummer en toestemming om te bellen. Bellen is een persoonlijker benadering dan via mail. Soms is het dus veel handiger een telefoonnummer te vragen. Online zullen mensen je dat niet willen geven omdat ze je niet kennen, maar als je iemand ontmoet kan dat prima

Voordelen:

  • door je giveaway te ruilen met contactinformatie en toestemming te krijgen die te gebruiken, heb je de gelegenheid een langdurige relatie op te bouwen met de ander. We weten allemaal dat 1 giveaway niet genoeg is mensen te laten kopen. Wil je dat je ideale klant ook daadwerkelijk je klant wordt dan zijn meer contactmomenten nodig.
  • de ander heeft nu iets terug kunnen geven voor je cadeau. De schuld is vereffend.

Nadelen

  • Gratis is dus niet gratis. Misschien heeft de klant dat niet door en wordt dan onprettig verrast door je vervolgacties.
  • Zeker als je online mailadressen verzamelt is het lastig in te schatten wat de waarde is van de contactinformatie. Je kunt je dus ten onrechte rijk rekenen. Of ten onrechte denken dat mensen wel heel geïnteresseerd zullen zijn in wat je te melden hebt.

Voorbeelden

Voorbeelden te over van de giveaway als ruilmiddel.

Aartjan van Erkel pakt het professioneel aan op zijn website ‘Schrijven voor internet.’ 

Het woord ‘gratis’ komt veelvuldig voor, maar het is wel in ruil voor je mailadres. Klopt ook voor iemand die vanachter zijn computer zijn online business runt. Die wil verkopen via zijn website (en jou dat ook heel graag wil leren).

giveaway

 

Kijk voor andere voorbeelden maar op internet. Bijna iedereen wil in ruil voor de giveaway een e-mailadres. (Ja, ik ook, ik wil namelijk die relatie met je opbouwen.)

Het ruilmiddel is geschikt om een relatie op te gaan bouwen met mogelijke klanten. En als je een goede en inhoudelijke giveaway maakt vergroot het ook je zichtbaarheid en status als expert.

c)   Selectiemiddel

Wat nu: bedelen om contactgegevens! Jij wilt klanten die bij je passen, niet zomaar iedereen. Je giveaway zet je in als een selectiemiddel: wie het wil hebben is echt geïnteresseerd in wat je te bieden hebt.

Dat betekent dat je giveaway geen allemansvriend is. Misschien kies je wel een onderwerp uit dat maar een select gezelschap interessant vindt. Maar die wil je juist bereiken! Het biedt je de kans om een relatie te starten met een mogelijke klant die zeker geïnteresseerd is in wat je te bieden hebt.

Bovendien kun  je nu heel goed je expertise zichtbaar maken.

Voordelen:

  • Je krijgt alleen de mensen die echt geïnteresseerd in je aanbod, visie zijn
  • Je hoeft niet je best te doen iedereen te pleasen

Nadelen:

  • Je hebt het zo beperkt dat je ‘bijna’ geïnteresseerden wat van je afstoot. Waardoor je de kans mist hen voor je te winnen.

Voorbeeld: koppen voor je  blog maken

Sean ‘d Souza is een Nieuw Zeelander die zich gespecialiseerd heeft in de psychologische kant van het verkopen. Zijn site heet dan ook: psychotactics.com

Zijn giveaway is behoorlijk specifiek en toch populair. Hij heeft een duidelijke filosofie als het gaat om giveaways (en andere informatieproducten): het is belangrijk dat mensen echt wat kunnen doen met de inhoud. Zich niet overweldigd voelen door alle informatie. Zijn advies is: hou het klein. Kies 1 onderwerp en bied daar handvatten voor.

Zijn giveaway is daar een voorbeeld van. Niet voor zomaar iedereen bestemd. Een duidelijk onderwerp en praktische handvatten.

Kijk zelf maar: dit is zijn giveaway over headlines (koppen).

giveaway

giveaway

Hoe wil jij je giveaway inzetten?

Als geschenk, ruilmiddel of selectiemiddel?

Wat zijn je overwegingen voor de ene manier of voor de andere?

Heb je je keuze gemaakt?

Dan door naar stap 3.

Stap 3. Wat voor soort giveaway ga je maken

We hebben al heel wat soorten giveaways langs zien komen.
Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt hoe groot een giveaway moet zijn en hoeveel informatie je er in stopt.

De aanbieders hebben verschillende strategiën:

  1. Veel verschillende tips over een groot onderwerp in een giveaway. De tips zijn niet heel diepgaand, maar laten je ideale klant vooral zien wat er allemaal mogelijk is en wat er nog ontbreekt voor de ideale klant.
    Voorbeelden?
    De 29 online verkooptechnieken van Aartjan van Erkel. De video duurt 40 minuten.
    giveaway
    De 25 Multipliers van Eelco de Boer.
    giveaway
  2. Een wat overzichterlijker aantal tips (10, 7,5) over een algemeen onderwerp.
    bv Kitty Kilian ( die trouwens ook heel handige en meer specifieke giveaways heeft gemaakt).
    giveaway
  3. De niet zo heel veel tips (vragen in onderstaand voorbeeld) over een duidelijk onderwerp.
    Bv  Brigitte van Tuijl
    giveaway

Veel en oppervlakkig of minder en specifiek?

Wanneer moet je nu voor veel gaan en oppervlakkig en wanneer voor minder en specifiek?
De vraag is natuurlijk wat je doel is.

  • Wil je je mogelijke klanten imponeren?
  • Wil je heel veel mensen bereiken?
  • Wil je het reptielenbrein aanspreken dat VEEL en NU GRATIS wil?
  • Wil je dat veel mensen zich aanmelden voor je giveaway in de hoop dat er altijd wel een paar bij zitten die klant worden?
  • Of kies je gelijk voor je ideale klant en wil je die nu al via je giveaway een bijzondere ervaring geven (hypnose!), nieuw inzicht, goede handvatten geven?

Aan jou de keus.

Waar iedereen het wel over eens is:

Je giveaway gaat alleen voor je werken als mensen er wat aan hebben.

Als je giveaway handzaam genoeg is om in niet al te lange tijd tot zich te nemen.

Dus niet teveel. Anders voelen mensen zich overweldigd en beginnen ze er niet eens aan.
Mensen willen er ook wat aan hebben: dus een praktische giveaway waar ze gelijk mee aan de slag kunnen heeft meer succes dan een giveaway waarvan je aan het eind niet weet wat je er mee moet.

giveaway

Veel en oppervlakkig (maar wel met echte eyeopeners en praktische tips)

Of minder en specifiek (toegespitst en direct toepasbaar)

Pauzemomentje

Je kunt dit artikel in een keer uitlezen, maar je kunt jezelf ook even een pauze gunnen.
Bekijk bijvoorbeeld deze video waarin je leert hoe je cadeautjes in moet pakken. Altijd handig. En toepasselijk. Want de verpakking maakt een groot deel uit van het succes van je giveaway.

 

Uitgerust?

Dan zijn we nu toe aan het volgende onderdeel. In welke vorm giet je je giveaway?

Stap 4: De vorm van jouw giveaway

Giveaways duiken op in allerlei gedaantes:

  • als geschreven tekst (boeken, ebooks, rapporten, readers, worksheets, spiekbriefjes, vragenlijst);
  • als video;
  • als audio;
  • als cartoon;
  • als een loterij (schrijf je in en maak kans op ….);
  • een challenge (je ontvangt dan bv tien dagen een video/tekst/opdracht over en onderwerp);
  • als test, quiz;
  • als stoffer en blik. Een fysiek product dus;
  • en als combinaties van bovenstaande.

Welke vorm is effectief?

Dat hangt ervan af, is het voorspelbare antwoord.
Of je kunt zeggen: het maakt niet uit. Alles kan werken.

De vorm wordt bepaald door het doel dat je hebt en je gewenste klanten.

Meest gebruikelijke vormen van giveaways zijn:

ebooks

giveaway

We zien vooral veel ebooks als giveaway, omdat die relatief makkelijk zelf te maken zijn. En omdat het smakelijke hapjes voor je ideale klant kunnen zijn.

Bovendien zijn mensen nog steeds gewend om te lezen. Goed, geen hele lappen tekst, maar lezen is een relatief makkelijke manier om informatie tot je te nemen.

Hieronder een voorbeeld van de breiclub.
giveaway

Video

giveaway

Eerlijk gezegd is video ook niet zo heel ingewikkeld om te maken. Maar net als voor het ebook geldt: je moet een idee hebben wat je wilt vertellen. En het kost natuurlijk ook tijd.

Het voordeel van video is dat mensen je kunnen zien, kunnen horen, zich makkelijker met je verbinden dan wanneer ze een ebook van je lezen.

Maar goed, zit je te wachten op mensen die zich aan je binden? Of wil jouw ideale klant iets heel anders?

Nadeel van video is…dat het zo zichtbaar is. Mensen kunnen niet meer hun eigen voorstelling maken. Jij vult alles in.
En het kijken van een video duurt langer dan het lezen van een tekst. Je kunt lastig scannen in een video. Dat maakt dat mensen soms voortijdig afhaken. Oke, korte video’s dus.

Minder gebruikelijk is audio

giveaway

Ik zie niet vaak een giveaway waarin de audio een hoofdrol speelt. Maar een geluidsopname kan heel goed werken. Het is ook niet voor niks dat podcasts heel populair zijn. Als je door je koptelefoon intensief luistert dan krijg je als vanzelf een band met die stem. En met die persoon.
Audio opnemen is makkelijk zat. Er zijn ook genoeg bewerkingsprogramma’s om de opname te verbeteren.
Als je echt een verhaal te vertellen hebt is audio een heel geschikt middel. Zelf luister ik regelmatig met veel plezier naar luisterboeken. Heerlijk in de trein, die lange autorit of tijdens het wandelen.

De zintuigen aanspreken

Je weet waarschijnlijk wel dat mensen makkelijker informatie opnemen als al hun zintuigen ingeschakeld worden. Daarom zie je dat sommige giveaways zowel als video (zien en horen) als tekst aangeboden worden. Blijft de tast- en de reukzin over. Dat wordt lastig met een digitale giveaway.

In mijn eigen giveaway  (Test je eigen marketingstijl) heb ik verschillende zintuigen en verschillende leerstijlen aangesproken.
Het is een combinatie geworden van een test, een ebook, een video en een worksheet.

giveaway

Welke vorm je kiest hangt ook af van je eigen business. Het is logisch dat een schrijver schrijft. Een fotograaf veel plaatjes laat zien, een videomaker een video maakt.

Zo kan het ook logisch zijn dat als je werk voor een groot gedeelte bestaat uit praten, dat je dan ook een giveaway maakt waarin geluid voorkomt.

Maar het hoeft niet. Misschien zit jouw ideale klant niet te wachten op een pratende jij, maar op een feestelijk ebook.

Dus laat de vorm vooral bepalen door wat je mogelijke klant wil én door wat een goede manier is om jouw boodschap over te brengen.

giveaway

In welke vorm(en) wil jij je giveaway gieten?

  • geschreven tekst
  • video
  • audio

Stap 5: Manieren om je giveaway aan te bieden

Inmiddels heb je waarschijnlijk al een aardig beeld gekregen hoe je een giveaway aan kunt bieden.

Ik zet het nog even voor je op een rij:

  1. |Uit een stuk. Je giveaway (al dan niet als fysiek product) is een ding: een ebook, video, boek, rapport, worksheet, reader, hoe je het ook maar noemen mag.
    De leukste fysieke giveaway die ik op internet tegenkwam was van een professional organiser. Kijk maar, een heel klein stoffer en blik:
    giveaway
    Voordelen: de ideale klant kan gelijk aan de slag.
    Nadelen: het biedt niet veel mogelijkheden je inzichten over te brengen.
  2. In verschillende delen.
    De giveaway komt in verschillende delen naar je toe!
    Bijvoorbeeld als:

– Een serie e-mails (met bv links naar video’s, pdf’s).
– Een serie webinars (vaak gegeven door verschillende ondernemers).
– Een challenge. Je krijgt gedurende een bepaalde periode mails, video’s toegezonden. Vaak met een opdracht.

Voordelen: de ideale klant denkt vaker aan je. Er is meer ruimte en tijd om de klant te raken, in beweging te zetten.

Nadelen: Het vraagt een grote spanningsboog van je ontvangers. Dik kans dat ze er voortijdig mee ophouden.
Als je met meerdere ondernemers een giveaway maakt in de vorm van een webinarserie, kun je minder een band opbouwen met je ideale klant.

De vraag is wat past bij je ideale klant, waar jij in gelooft, wat je doel is.

En of het onderwerp zich er voor leent. Als je bijvoorbeeld iemand een fles wijn geeft, wordt het lastig dat in delen te doen.

giveaway

Zo, we hebben nu belangrijk voorwerk verricht. Zelfs nog zonder met de inhoud bezig te zijn!

Samenvatting

We hebben nagedacht over wat je met je giveaway wilt bereiken

  • Zichtbaarheid vergroten (jezelf, je expertise, je methode, je dienst/product)
  • Mensen enthousiast maken voor mijn dienst/product
  • Relatie starten met mogelijke klant

Volgende stap was om te bedenken hoe je je giveaway in gaat zetten:

  • als geschenk
  • ruilmiddel
  • selectiemiddel

En in welke vorm ga je het gieten? De vorm is afhankelijk van jouw ideale klant en je eigen capaciteiten en voorkeuren.

De laatste stap was om je na te denken over HOE je je giveaway aanbiedt. Geef je in een keer alles? Of bied je je giveaway in stukjes aan?

Allemaal keuzes om te maken. Als het goed is heb je ze gemaakt. Voorlopig dan he? Want het kan zijn dat het volgende deel je andere inzichten geeft. Dan wordt het echt concreet.

We gaan namelijk de INHOUD van je  giveaway bepalen.

Deel 2. Het maken van je giveaway

O, wacht. Misschien goed om eerst even een pauze in te lassen.

Als je meedanst met onderstaand muziekje, kun je er weer fris tegenaan.


Zo, tijd om verder te gaan. Je krijgt 5 stappen die je helpen je giveaway daadwerkelijk te maken.

Als je die stappen gezet hebt kun je heel gericht je aantrekkelijke giveaway maken!

Stap 6: Maak je ideale klant blij!

Het doel van je giveaway is natuurlijk ook om je mogelijke – ideale-  klant blij te maken.

Maar wie is die ‘ideale’ klant precies en hoe kan jij, met je giveaway, die klant een dienst bewijzen, blij maken. Laten we snel beginnen.

Voor wie maak je je giveaway?

giveaway

Open deur he? Voor je ideale klant natuurlijk.

Ja, natuurlijk.

Maar nog even…

Kun je beschrijven wie jouw ideale klant is? Het makkelijkste is een echt persoon in gedachten te nemen. Iemand waarvan je denkt: die zou ik wel als ideale klant willen! Liefst iemand die je ook echt kent.

Iemand in gedachten? Mooi zo. Dan is dit je opdracht:

Interview je ideale klant

Het makkelijkste om te achterhalen waar je ideale klant mee zit is door het te vragen.

Als het iemand anders is dan jezelf is een goede en noodzakelijke tip die persoon te interviewen.

Dat kan tijdens een kopje koffie ergens, maar het kan ook via skype.

Dit zou je uitnodiging kunnen zijn:

Beste (naam),
Eerst refereren aan hoe je elkaar kent  plus iets positiefs.
We hebben elkaar ontmoet op het congres: ‘rozen kweken voor beginners’ We hadden toen een erg leuk gesprek. Ik weet nog dat ik onder de indruk was dat het je gelukt was om de Maxima 3 te kweken!

Nu je vraag
Ik heb een vraag aan je. Ik zou je graag willen interviewen over je ervaringen met (jouw onderwerp) en waar je tegenaan loopt. Ik ben bezig een product te maken en wil heel graag dat het ook iets is wat jij op prijs stelt.

Concreet maken
Zou ik je een half uur mogen interviewen? Bellen of skypen lijken me goede opties.

Ik hoor graag van je,

=====

Tijdens het interview kun je de volgende vragen stellen:

  • Waar wordt hij of zij blij van (in relatie tot je specialisme?)
  • Waar verlangt je persoon enorm naar?
  • Ieder mens heeft problemen. Toch? Welke problemen heeft jouw ideale klant?
  • Hoe neemt jouw ideale klant informatie tot zich?
  • Waarmee kun je je persoon echt gelukkig maken?

Alle vragen zijn verbonden met je specialisme, je professie. Dus als het gaat over problemen, gaat het problemen verbonden aan je professie.

Ik werk bovenstaande vragen uit met een voorbeeld.

Jaco is tuinarchitect, zijn ideale klant is iemand die om te beginnen een flinke tuin heeft. Die tuin is nu nog niet zo mooi. Een doorn in het oog. De ideale klant heeft niet zulke groene vingers, is ook niet zo creatief. Maar vindt de tuin wel erg belangrijk.  En zijn ideale klant heeft geld over voor die mooie tuin.

Laten we zijn ideale klant Irma noemen.

Waar wordt ze blij van (in relatie tot je specialisme?)
Irma wordt heel gelukkig van het bezoeken van mooie tuinen. Ze bezoekt er iedere zomer wel een stuk of vijf. Ze gaat ook graag met vriendinnen naar tuinbraderieën.

Waar verlangt Irma enorm naar? 
Irma verlangt naar een prachtige tuin waar ze heerlijk kan ontspannen. Ze heeft geen tijd en zin om veel aan het onderhoud van de tuin te besteden.

Ieder mens heeft problemen. Toch? Welke problemen heeft Irma?
Irma heeft verschillende problemen. Om te beginnen heeft ze een echtgenoot die het geen bal interesseert hoe de tuin eruit ziet. Daar hoeft ze niks van te verwachten.

Vervolgens staat haar tuin vol met planten en bomen van de vorige bewoners waar ze niks aan vindt. Dus iedere keer als ze naar haar tuin kijkt ergert ze zich.

Haar ergernis wordt groter als ze terugkomt van de bezoeken naar de modeltuinen. Ze voelt zich gefrustreerd. Ze heeft geen idee hoe ze het aan moet pakken.

En iemand inhuren? Bij de buren heeft dat desastreus uitgepakt. Het heeft ze heel veel geld gekocht en uiteindelijk bleek de afwatering niet te kloppen zodat tuin vaak een modderpoel wordt.

Probleem blijft bovendien die echtgenoot er ook nog eens geen geld aan wil besteden. (‘Maar die bomen geven toch lekker schaduw?’)

Ieder mens heeft wensen en verlangens. Welke verlangens heeft Irma?

Irma wil dolgraag high tea’s organiseren in haar tuin. Ze houdt van bakken en heeft er lol in om andere mensen te verwennen. Ze heeft het beeld zo op haar netvlies: Een zonnige dag, een mooi grasveld omringd door groene borders met bloeiende bloemen. De parasol op, een tafel vol heerlijkheden, kannen ijsthee, potten geurige thee. Bloemen die bloeien en een gezelschap van vijf/zes mensen die geanimeerd praten en ondertussen hapjes nemen van hun brownie.

giveaway

Maar ze heeft ook bescheidener verlangens. ’s Ochtends als een van de eerste dingen een rondje in de tuin maken en kijken hoe alles groeit en bloeit.

Of op een mooie lentedag alvast op een luwe, zonnige plek een kopje koffie in de tuin drinken.

Hoe neemt jouw ideale klant informatie tot zich?

Irma bezoekt het liefst andere mooie tuinen. Maar ze kijkt ook graag naar tuinprogramma’s. Ze haalt wel eens een boek over tuinieren uit de bibliotheek. Dat bladert ze dan door en legt het zuchtend weer weg.

Waarmee kun je je persoon echt gelukkig maken?

Je kunt Irma gelukkig maken door haar tuin onder handen te nemen, opnieuw in te richten en voor de zomer klaar te zijn. Zodat ze haar droom waar kan maken.

Goed, dat was Irma.

Interview jouw ideale klant en onderzoek hun verlangens en problemen.

Gedaan?

Je bent geweldig! (Sowieso)

Heb je geen ideale klant die je persoonlijk kent om te interviewen?

Je hebt drie opties:

  1. Je kunt je netwerk inschakelen om aan een naam te komen.
  2. Je bent zelf je ideale klant. Als je al te veel weet van het onderwerp, ga je een paar jaar terug in de tijd. Toen je nog niet zo veel wist of ervaren was. Je jongere ik. Laat je interviewen door iemand. Zorg dat die in ieder geval de volgende  de vragen stelt
  3. Een alternatief is om je in te leven in je ideale klant en vanuit die imaginaire klant de vragen te beantwoorden.

Gedaan?

Je bent geweldig! (Sowieso)

Nu je weet voor wie je het allemaal doet is het goed terug te gaan naar jezelf: wat wil jij bereiken met je giveaway voor deze ideale klant? 

⇒ Zichtbaarheid?

⇒ Enthousiast maken?

⇒ Start van een relatie?

Hoe ga jij je giveaway bij deze ideale klant inzetten?

⇒ Als geschenk?

⇒ Als ruilmiddel of

⇒ als selectiemiddel?

Wat voor soort giveaway is geschikt voor je ideale klant?
⇒ Video
⇒ Audio
⇒ Tekst
⇒ Fysiek

Hoe het met Irma zit? Irma is dol op fysieke cadeautjes. Die legt ze op het bureau in haar eigen kamer. Kijkt ze regelmatig naar.

Stap 7: Inventariseer wat je allemaal weet over het probleem van je ideale klant

Je weet nu voor wie je je giveaway gaat maken, wat de functie en het doel wordt van je giveaway.

Maar we hebben nog helemaal geen inhoud!

Tijd om een eerste inventarisatie te maken om te bepalen waar je giveaway inhoudelijk over gaat.

We starten bij de problemen van je ideale klant.

Kijk nog even wat je ingevuld hebt.

Je hebt verschillende problemen gehoord van je ideale klant. En verschillende verlangens.

Waarschijnlijk heb je niet op alles een antwoord. Of wil je niet op alles een antwoord hebben.

De tuinarchitect wil bijvoorbeeld ver blijven van huwelijksgedoe (in mijn bescheiden opinie wel een gat in de markt: hoe betrek ik mijn partner bij mijn passie!) en met high tea’s heeft hij ook niet zoveel.

Nu zet je de volgende stappen

  1. Bepaal op welk probleem van je klant jij een antwoord hebt. Benoem ook de keerzijde: welk verlangen zit erachter?
    De tuinarchitect heeft het volgende gekozen:
    Probleem: de tuin die nu niet naar wens is ingedeeld (de tuinarchitect heeft een computerprogramma om tuinindelingen te maken)
    Verlangen: zonnige tuin met bloeiende bloemen (hij heeft veel verstand van bloemen)Nu is het tijd uit te zoeken wat JIJ paraat hebt aan kennis en ervaring rond het probleem en verlangen.
  2. Leg een map aan (digitaal of fysiek) en stop daar alles in wat van belang is voor het probleem en het verlangen.
  3. Maak een mindmap over alles wat je weet, hebt over het probleem en het verlangen.

Heb je het idee en het gevoel dat je echt wat te bieden hebt in het probleem en verlangen?

Nee? Heb je niet het idee of gevoel dat je genoeg te bieden hebt?

Zoek dan naar een deel van het probleem of verlangen waar je wel wat van weet.

Bv: de tuinarchitect weet misschien toch niet zoveel van bloemen. Maar hij weet wel hoe je een border aanlegt voor je bloemen.

Goed, dan kunnen we door naar de volgende stap.

Stap 8: Je ene idee

Je hebt nu de combinatie van je eigen kennis en ervaring met het probleem en verlangen van je ideale klant.

Als het goed is heb je nu veel ideeën die je kunt gebruiken.

Die ga je niet allemaal in een giveaway stoppen.

Het is tenslotte niet de bedoeling dat je al je kennis gratis weggeeft. Ook niet dat je ideale klant overweldigd wordt door alles dat nog moet gebeuren.

Dus je zoekt naar iets kleins.

Iets moois en kleins,

Iets moois en kleins dat een voorbeeld is van je manier van werken, van je methode.

Iets moois en kleins dat een voorbeeld is én die je ideale klant helpt bij het oplossen van een deel van het probleem. En dus het realiseren van het verlangen.

Zie het als een amuse. De goede amuse is perfect in zichzelf. En doet verlangen naar meer.

Op zoek naar dat ene idee

Je kunt op verschillende manieren je ene idee vinden

  1. Vraag je ideale klant nog eens uit. Misschien spreek je je ideale klant vaker. ‘Kun je nog iets meer vertellen over je probleem?”Wat is het belangrijkste voor jou’
  2. Het probleem en het bijbehorende verlangen in stukjes hakken. (Downchuncken voor de nerds.)
    Bij iedere onderverdeling kun je een vraag stellen. Een voorbeeld:
    Jaco, de tuinarchitect pakt het probleem van Irma bij de kop: een slecht ingerichte tuin met teveel schaduw. Irma wil meer zon en bloemen.
    Eerst een inventarisatie van problemen.
    Slecht ingerichte tuin:
    Bomen: te veel, verkeerde, op de verkeerde plek.
    Vragen die het onderwerp in stukjes hakken:
    hoe bepaal je welke je moet houden? Mag je zomaar een boom omkappen? Hoe zit het met kapvergunningen? Wat doe je met het hout?  Hoe creëer je de juiste schaduw met zo min mogelijk bomen?
    Et ceteraElke vraag heeft een antwoord. Elk antwoord kan een giveaway worden.Verlangen: Meer zon en bloemen
    Vragen die het onderwerp ‘bloemen’in stukken hakken: Wat is een goede voeding voor bloemen, hoe zorg voor bloeiende bloemen van het vroege voorjaar tot het late najaar, hoe maak je ruimte in je tuin voor bloemen, Welke soorten bloemen passen goed bij elkaar. Wat zijn mooie kleurcombinaties?
    Et cetera.
    Elke vraag heeft een antwoord. Elk antwoord kan een giveaway worden.
  3. Wat is de allereerste stap op weg naar een oplossing?
    Je hebt nu als het goed is verschillende ideeën voor een giveaway. Maar hoe bepaal je welke je kiest? Dat doe je door te bepalen wat de allereerste stap is naar een oplossing voor je ideale klant.
    Het gaat niet om een grote stap, maar wel om een eerste stap richting verandering. Je zoekt een mooi, klein idee om je giveaway van te maken.Jaco, de tuinarchitect heeft deze eerste stap bedacht: om het probleem echt op te lossen heeft Irma een idee nodig van wat mogelijk is voor haar tuin. Dus zijn giveaway zal Irma ideeën geven voor haar tuin. Hoe? Hij weet het nog niet. Hoeft nog niet. Dat is de volgende stap.

Bepaal nu je eigen kleine idee.

Stap 9: Maak een opzet voor je giveaway

Je krijgt drie methodes om een opzet te maken voor je giveaway. Als je ze alle drie gebruikt heb je aan het eind een prachtige en compacte opzet. De eerste twee methode zijn er op gericht een verandering teweeg te brengen bij je ideale klant.

Laten we snel met methode 1 beginnen.

Methode 1: voor en na

Je kent ze wel de reclames waarin we de metamorfose van iemand meemaken:

Dit is Joanne drie maanden geleden: 110 kilo, haar man dreigde bij haar weg te lopen, ze had geen baan, geen hobby’s, geen vrienden. Haar hele leven leek een nachtmerrie.

Dit is Joanne nu:  Ze straalt als nooit tevoren! Ze is 40 kilo lichter, haar man heeft net een tweede huwelijksreis geboekt. Ze werkt als kledingadviseuse en ontmoet allemaal leuke mensen op het koor.

En dat allemaal dankzij……

En dan komt het product:

Tja, zal het een vermageringskuur zijn? Een speciaal ras hond? Een therapeut? Een sportapparaat? Geheime minnaar? Verzin het maar 🙂

Goed, misschien overdrijf ik een beetje, maar iets dergelijks ga je doen voor je ideale klant. En we weten in jouw geval wat het product is: JE GIVEAWAY.

Dit is je taak:

Beschrijf de situatie voor ze je giveaway tot zich hebben genomen en beschrijf de situatie nadat ze je giveaway gebruikt hebben.

Voorbeeld:

Jaco maakt de voor – na opdracht.

Voor:

Irma kijkt chagrijnig naar buiten. Haar tuin ligt er donker en mossig bij. Ze voelt zich gefrustreerd. Haar man vraagt wat er is. Zij snauwt hem af: ‘Wat dacht je, die tuin natuurlijk! daar kun je toe niemand in ontvangen. Alles is somber en donker. Al dat grijs en groen.’ Haar man zucht en pakt de krant weer op.

Na:

Irma loopt met een kopje koffie de tuin in, schattend kijkt ze om zich heen. Inderdaad: daar kan een mooie border! En die boom kan makkelijk weg. En als die struiken weggehaald worden komt er veel meer ruimte. Met een glimlach loopt ze naar binnen. ‘Wat kijk jij vrolijk’ zegt haar man. ‘Ja,’ zegt Irma, ‘heb je zin om even mee de tuin in te gaan? Ik heb een idee. Dan doen we daarna nog een kopje koffie.’Haar man loopt mee de tuin in en samen bespreken ze de mogelijkheden om de tuin lichter en fleuriger te krijgen.

Als je niet zo van de verhalen bent kan het ook zo:

Voor

  • Chagrijnig
  • Snauwt man af
  • Tuin somber en donker
  • Gefrustreerd

Na:

  • Glimlach
  • Ziet mogelijkheden voor tuin
  • Enthousiast
  • Betrekt haar man

Emotie is een belangrijke motor voor verandering. Zorg dat je altijd beschrijft wat het gevoel voor en na is. In bovenstaand voorbeeld chagrijnig, gefrustreerd en enthousiast.

Methode 2: Storyboard

Je hebt nu een pakkende voor-en-na-beschrijving.

De volgende methode is om er een storyboard van te maken. Een kleintje hoor, we hoeven geen Walt Disney film te maken.

Een storyboard geeft in beelden, scenes het verhaal weer dat je wilt vertellen. Voor de filmmakers komen er dan ook nog regieaanwijzingen in te staan.

Hier is een voorbeeld van een storyboard.

storyboard

Het voordeel van een storyboard is dat het duidelijk maakt hoe je van de startsituatie naar de eindsituatie komt.

Op basis van de vorige oefening hebben we  al een eerste en laatste scene.

Eerste Scene: Je ideale klant voordat ze je giveaway heeft.

Laatste scene:  Je ideale klant is blij (en wil misschien wel meer met je).

Mmmm, wat zou er tussen de eerste en laatste scene gebeuren?

Stel je hebt in totaal 6 plaatjes.

Wat gebeurt er in de overgebleven vier plaatjes?

Ik geef je wat suggesties en de tuinarchitect Jaco doet met je mee. ( Nu ja, aan de tekeningen te zien waarschijnlijk zijn dochtertje).

Begin maar met het intekenen van scene 1 en scene 6.

Scene 1: Irma boos

giveaway

Scene 6: Irma blij met mogelijkheden tuin

In scene 2 ontvangt je klant op de een of andere manier je giveway. Hoe? Via de computer, de post? persoonlijke overhandiging? Teken het maar.

giveaway

Scene 2: Irma ontvangt giveaway van Jaco

Scene 3: Ideale klant bekijkt/luistert/leest giveaway. Teken het maar.

giveaway

Scene 3: Irma leest giveaway

Scene 4: ideale klant gaat aan de slag met iets uit je giveaway. Waarmee? Een opdracht, oefening, quiz, test, idee? Teken het.

giveaway

Scene 4: Irma gaat aan de slag met een vragenlijst

Scene 5: Je ideale klant past het geleerde toe en boekt succes. Wat doet je ideale klant?

giveaway

Scene 5: Irma past tips toe op haar eigen tuin

Het storyboard van Jaco, van links naar rechts:

1 2giveaway 3giveaway
4giveaway 5giveaway 6giveaway

 

Ach, weet je wat, ik heb er een videootje van gemaakt:

Vind je het lastig om het zo in je eentje te bedenken? Misschien vind je het prettiger eerst tegen iemand aan te praten om op ideeën te komen. Doe dat vooral. Brainstorm over:

Op welke manier lukt het je ideale klant de verandering door te voeren? Hoe helpt je giveaway?

En…je giveaway lost niet het hele probleem op, maar een onderdeel. Dus maak het niet te ingewikkeld.

Methode 3: inhoudsopgave

We zijn toe aan de laatste fase van de opzet van je giveaway

Nu je weet je giveaway zorgt voor een happy end, kunnen we de inhoudsopgave van je giveaway uitwerken.

Echt, het geheim van een goede en aantrekkelijke giveaway zit in een goede structuur. Als jij helder hebt wat je wilt, dan is het uitwerken slechts een kwestie van je opzet volgen. En wat aanpassen mocht het nodig zijn.

Het maakt in deze fase nog niet uit of je je giveaway in een keer aan gaat bieden of in delen. Ook is de vorm nog niet belangrijk.

Wel is een het handig om een indeling te hebben. Een structuur.

Een inhoudsopgave geeft je per definitie structuur en dus houvast bij het uitwerken.

Dus tijd om die te maken voor je giveaway.

Wat heb je nodig om je inhoudsopgave te maken?

Je hebt vooral je storyboard nodig. Daarin zit je ideale klant verwerkt, je ene kleine onderwerp, de verandering die je met je giveaway teweeg wilt brengen.

Je vertaalt de scenes naar een logische opzet voor je giveaway.

Jaco zijn inhoudsopgave ziet er als volgt uit:

  1. Probleem: je tuin past niet bij wat je wilt.
    – beschrijving van de situatie van Irma.
    – beschrijving van een ander soort situatie
  2. Doel van de giveaway
    – afhelpen van je nare gevoel over je tuin
    – je op ideeën brengen die je in praktijk kunt brengen
    – zo je plezier weer terug geven in je tuin
  3. Hoe is de situatie nu?
    – vragenlijst. Gebaseerd op de 5 voorbeelden die Jaco heeft van problematische tuinen. De vragenlijst wordt een stroomdiagram.
    giveaway
  4. Wat zou wenselijk zijn?
    – keerzijde van de gangbare problemen. Gebaseerd op wat Jaco al eerder heeft opgeslagen in zijn computer.
  5. Tips om je eigen ontwerp voor je ideale tuin te maken.
    – inclusief wat algemene ontwerptemplates.
  6. Meer informatie over tuinarchitect Jaco en wat hij kan betekenen.

Zo, nu ben jij aan de beurt. Maak de inhoudsopgave.

Stap 10: Aan het werk!

Pfff, al dat voorwerk. Tijd om aan de slag te gaan.

Kun je een inschatting maken hoeveel tijd het je gaat kosten om de giveaway te maken?

Sommige van die marketingmensen zijn heel erg optimistisch.

Afhankelijk wat je gaat doen zou ik zeggen dat je er tussen de 10 en 20 uur mee bezig bent.

Ik ga er dan vanuit dat je de basisinformatie al hebt. Je zult merken dat je toch wel op iets stuit dat je nog verder uit moet zoeken. Dus als je ook nog niet de basisinformatie op orde hebt, zou ik het driedubbele rekenen.

Op een manier die bij je past

Het is belangrijk om met enthousiasme aan je giveaway te werken. Hoe gek het misschien ook klinkt, mensen proeven, voelen je enthousiasme.

Dus vindt een manier van werken die bij je past en die je energie geeft. Misschien ben je iemand die graag iedere dag een beetje doet. Misschien ben je iemand die zich een paar dagen opsluit en aan een stuk door werkt.

Nu hoef je natuurlijk niet alles zelf te doen

Misschien juist niet! (Zei degene die het liefst zoveel mogelijk zelf schrijft, tekent, filmt, edit, knutselt :))

Uit ervaring kan ik je vertellen dat sommige dingen echt heel veel tijd kosten. Zeker als je het niet makkelijk of vaak doet.

Schrijven bijvoorbeeld. Eerst alle ideeën ordelijk op papier, illustraties erbij. Tekst goed redigeren. De tekst en illustraties netjes tot ebook verwerken. Een mooie twee-driedimensionele cover maken.

Als je je nog nooit verdiept hebt in afbeeldingen, tekeningen, dan is dat een heel werk.

…maar als je dan toch wilt: wat online – gratis- tips.

Online kun je natuurlijk zat praktische tips vinden. De  handigste om een ebook te maken vind ik die van Kitty Kilian. 

Met behulp van een van haar tips heb ik een leuke giveaway gemaakt voor nieuwe ondernemingsraadsleden.

giveaway

Video

Ja, video maken is ook veel werk.  Kun je hulp bij krijgen. Maar ook gewoon handige tips.
Ted Daamen: http://www.easyvideomarketing.nl/

Elisabeth Griffioen: http://www.devideovakvrouw.nl/

Je kunt ook iemand inhuren

Je kunt mensen inhuren. Bijvoorbeeld om tekeningen te maken, je video op te nemen en te editen, je tekst te redigeren.

Ja, dat kost wat geld. Maar het scheelt jou tijd. En afhankelijk van de uitstraling die je wilt is toegevoegde professionaliteit misschien wel noodzakelijk.

Kijk bv op https://nl.fiverr.com/ als je een bookcover wilt laten maken. Of een handgetekende illustratie, of je giveaway wilt laten vertalen.

Je kunt het samen met iemand maken

Naast inhuren kun je ook samen met iemand je giveaway maken. Iemand die het gewoon leuk vindt. Of belangrijk. Of iemand met wie je toch al samen werkt.

Nu ja, de boodschap is: bepaal wat je zelf wilt doen en wat niet.

Criteria om mensen in te huren/ in te schakelen:

  • hoeveel tijd levert het me op
  • hoeveel extra overleg/gedoe levert het me op
  • hoeveel beter wordt mijn giveaway (inhoud, vormgeving)
  • hoeveel wil ik investeren

Je begrijpt dat een en ander ook afhangt van de vorm die je kiest en je ervaring, kwaliteiten die je met die vorm hebt. Als je niet goed kunt schrijven, maar je weet dat jouw ideale klant het liefste leest, schakel je schrijfhulp in.

Jouw taak is altijd om de inhoud en opzet aan te leveren.

Maak de keuze: voor welke onderdelen schakel ik iemand in? Wat is mijn budget?

Maak een planning

Maak ook een planning voor je giveaway. Stel jezelf een deadline.

Nu je weet wat je zelf wel en niet gaat doen kun je een planning maken. Een planning voor wat je zelf gaat doen en -in overleg- een planning voor wat iemand anders gaat doen.

Niet vergeten: het is een giveaway, geen proefschrift. Dus als je maximaal 20 uur inplant moet het lukken.

Hier kun je een planner downloaden.

Zo, aan de slag dus!

Ja, stuur mij stuur dit artikel PLUS twee bonusartikelen als ebook

dit veld niet invullen s.v.p.

 

 

 

 

 

 

 

if (form.elements[i].name === 'relation_email') { if (form.elements[i].value === '') { missing = true; missingFields = missingFields + '\nE-mailadres'; } } } if (missing) { alert('De onderstaande velden moeten zijn ingevuld:\n' + missingFields); return false; } return true; }

 

Tot slot

Je hebt nu voldoende handvatten om je giveaway te bepalen en  te ontwikkelen.

Niet een keer, maar zo vaak als je wilt. Want het is slim regelmatig een nieuwe giveaway te maken.

Ik hoop dat je plezier hebt beleefd aan het lezen van dit artikel.

Ik ben natuurlijk razend benieuwd naar jouw giveaway.

Stuur me vooral je giveaway!

Leuk voor mij, maar wellicht ook voor jou.

Dit artikel wordt regelmatig bijgewerkt, de voorbeelden ververst. Zou het niet leuk zijn als jouw giveaway er als voorbeeld in komt?

Dus stuur je giveaway en waar ik hem kan vinden naar: anneke.dekkers@gmail.com

Veel plezier en succes!

Marjet
Door

Marjet

op 07 Dec 2017

Tip 11: geef je weggever een duidelijke titel. Bijvoorbeeld hoe-maak-je-een-giveaway-anneke-dekkers.pdf. Want die gidecadd-1.pdf vind ik nooit meer terug als ik niet de moeite neem om er een andere naam aan te geven ;-)

Anneke Dekkers
Door

Anneke Dekkers

op 08 Dec 2017

Ha Marjet, Fijn dat je hem terug gedownload hebt! Ja, je moet zelf nog net een beetje moeite doen met het opslaan. Een toepasselijke naam verzinnen. Ik stuur hem even naar je toe met een nette naam.

Bedrukken
Door

Bedrukken

op 19 Apr 2023

Sterk artikel! Stressballen bedrukken als giveaway bijvoorbeeld is een slimme manier om je dienst of product in de schijnwerper te zetten en tegelijkertijd de ander blij te maken met een cadeau. - Carla

Reactie plaatsen